Yrittäjän survival guide Slushiin, ja muihin konferensseihin

Näillä vinkeillä saat konferenssista kaiken hyödyn irti, eikä mikään tapahtuma jää enää pelkäksi inspiroitumiseksi.

Teksti: Matti Lintulahti, Kuva: Petri Anttila

Yli 15 000 osallistujan tapahtumat kuten Slush vetävät helposti mukanaan tapahtumien pyörteeseen, josta ei loppujen lopuksi jää juuri mitään yrittäjän käteen. Hyvä valmistautuminen pelastaa minkä tahansa konferenssiin osallistumisen hyödyttömältä ajanhukalta.

1. Yksi selkeä päätavoite

Yrittäjän tai asiantuntijan suurin virhe on lähteä konferenssiin ilman selkeää tavoitetta. Pelkkä inspiroituminen ei ole riittävä syy investoida aikaa ja rahaa konferenssiin.

Esimerkiksi Slushiin voi lähteä etsimään uusia työntekijöitä, kumppaneita tai asiakkaita. Uuden oppiminen voi olla myös päätavoite. Kuten mitä tahansa tavoitetta, myös konferenssiin osallistumisen tavoitetta voi ja kannattaa mitata. Kuinka monta potentiaalista rekrytoitavaa, kumppania tai asiakasta konferenssistä tarttui mukaan? Moniko niistä lopulta toteutui? Miten konferenssissa kerätyt opit dokumentoitiin ja jaettiin myöhemmin yrityksen sisällä?

2. Hyvä suunnittelu auttaa

Kun konferenssiin osallistumisen tavoite on päätetty, suunnittele osallistuminen sen mukaan. Päätä etukäteen ketä kuuntelet, mitä näet, missä milloinkin olet ja keitä haluat tavata. Tee selkeä kalenteri tapaamisille ja esitysten seuraamisille. Jätä pelivaraa myös yllättäville kohtaamisille. Jos tavoitteesi on oppia mahdollisimman paljon, kuuntele puhujia, tapaa alan asiantuntijoita ja kysy heiltä. Kirjaa oppisi ylös, jotta voit jakaa ne myöhemmin omassa organisaatioissasi.

3. Sovi tapaamiset etukäteen

Sovi etukäteen tavoitteesi mukaisia tapaamisia. Mieti mitä yrityksiä ja keitä ihmisiä haluaisit tavata, ja ota rohkeasti yhteyttä. Usein konferensseissa on järjestetty mahdollisuus tavata haluamiaan yrityksiä ja ihmisiä erityisellä verkostoitumisalueella. Yleensä tapahtumien, kuten Slushin, nettisivuilta voi etukäteen tutustua startuppeihin ja yrityksiin, jotka osallistuvat tapahtumaan.

4. Kiinnostava hissipuhe omasta yrityksestä

Tapahtumissa tulet tapaamaan lukuisan joukon ihmisiä. Perinteiset käyntikortit ovat hyvä ja helppo tapa vaihtaa yhteystietoja myös Slushin kaltaisessa edelläkävijöiden konferenssissa. Ennen kaikkea tarvitset kuitenkin iskevän ja tavoitteesi mukaisen hissipuheen yrityksestäsi. Miksi esimerkiksi kukaan olisi kiinnostunut lähtemään kumppaniksi? Millaisen hyödyn voisit tuoda potentiaalisille asiakkaille? Hissipuheessa pitää pystyä kertomaan alle minuutissa ymmärrettävästi ja kiinnostavasti oma ja yrityksen osaaminen sekä hyöty muille. Hissipuhetta kannattaa harjoitella kertomalla se esimerkiksi sellaisille kavereille, jotka eivät suoraan tiedä mitä teet. Näin saa palautetta siitä, onko hissipuheesi ymmärrettävä.

5. Ole aktiivinen ja utelias

Itse konferenssista suurimman hyödyn saa olemalla aktiivinen ja utelias, jahtaamalla sitkeästi omaa päätavoitetta ja keskustelemalla mahdollisimman monen ihmisen kanssa. Varaa tapahtuman jälkeen vähintään päivä vapaata aikaa muun muassa tapahtuman oppien kirjaamiselle, liidien listaamiselle ja seuraavien yhteydenottojen suunnitteluun. Samalla näet nopeasti, miten hyvin saavutit asettamasi tavoitteen ja oliko konferenssiin osallistuminen kannattava investointi.

Kirjoittaja on käynyt lukuisissa konferensseissa ja lähes kaikissa Slusheissa niin yrittäjänä kuin johtajana, ja oppinut kantapään kautta, miten konferensseihin ei kannata lähteä valmistautumattomana vain inspiroitumaan.