“Muutamassa vuodessa opimme paikantamaan aivan kaiken”

Tamperelainen Yepzon haluaa, ettei yksikään lapsi, vanhus tai kulkuneuvo katoa vain siksi, ettei sitä voida paikantaa. Yrityksen perustaja Otto Linna uskoo, että muutamassa vuodessa opimme paikantamaan kaiken.

Teksti ja kuva: Juho Paavola

 

Idea

Vuosittain pelkästään Yhdysvalloissa ja Euroopan Unionin alueella raportoidaan miljoona lasta kadonneeksi, kymmenesosaa heistä ei löydetä koskaan. Me haluamme, ettei yksikään lapsi jää kateisiin vain sen takia ettei sopivaa paikannustekniikkaa ole olemassa. Siksi tarjoamme mahdollisimman helppokäyttöisiä paikannuspalveluita erityisesti perheille.

Meillä on tähän kaksi tuotetta, yksinkertainen Yepzon One ja monikäyttöisempi Yepzon Freedom. Molempien toiminta-ajatus on sama. Mukana kuljetettava paikannuslaite paritetaan matkapuhelimen kanssa, jonka jälkeen sen sijaintia voi seurata puhelimeen asennetun sovelluksen kautta.

Yepzonin perustajiin kuuluva Otto Linna uskoo, että muutamassa vuodessa paikannustekniikka saadaan kutistettua niin pieneksi, että voimme paikantaa aivan mitä vain.

Molempia tuotteita voi käyttää niin eksyneen lapsen, omille teilleen lähteneen dementikon kuin varastetun veneen paikallistamiseen. Onen teknologia perustuu gps- ja 2G-televerkon yhteistoimintaan. Freedom sisältää näiden lisäksi myös 3G:n, sisäpaikannuksen sekä hälytysnapin.

Miten mullistatte maailmaa?

Olemme osa esineiden internetin (IoT) megatrendiä, jossa kymmenessä vuodessa teknologiasta tulee niin pientä, että pian esimerkiksi joka lompakossa on paikannusominaisuus. Kaikesta mitä voidaan paikantaa, tulee lopulta myös paikannettavaa.

Yksinkertaiset ja helpot paikannuspalvelut mullistavat maailmaa ja me haluamme tehdä yksinkertaisia ratkaisuja, jotka ovat sovellettavissa globaalisti.

Ketkä ovat asiakkaitanne?

Suunnittelun näkökulmasta asiakkaamme on aina kuluttaja. Laitekaupassa asiakkaitamme ovat kodinelektroniikan jakelijat, joista Suomessa suurimpia ovat Gigantti ja Verkkokauppa. Maailmalla trendiksi on nousemassa se, että teleoperaattorit ottavat kaltaisiamme palveluita valikoimiinsa kuukausiperusteisella laskutuksella. Suomessa toimme Yepzonin juuri kuluttajille yhteistyössä Elisan kanssa.

 

Kuinka löydätte asiakkaat?

Asiakkaiden löytämisessä tärkeintä on yhteismarkkinointi jakelijoiden kanssa. Erityisesti näin alkuvaiheessa olevalla alalla oleellista on panostaa myös verkon hakusanamainontaan early adapter -tyyppien löytämiseksi.

Tuotteen suosittelu on meille tärkeää. Esimerkiksi Kaliforniassa Murrietan poliisilaitos promoaa tuotettamme, kun joku tekee ilmoituksen kadonneesta henkilöstä. Me saamme näkyvyyttä ja poliisit vähentävät työkuormaansa.

Mistä raha tulee?

Olemme edelleen sellaisessa kasvuvaiheessa, että toimimme vieläkin osin riskirahoituksella, vaikka saamme jo tuotteiden myynnistä merkittävää tulorahoitusta. Pääomamme ensimmäisillä rahoituskierroksilla on tullut pitkälti sadalta suomalaiselta sijoittajalta, ja tästä olemme itse asiassa aika ylpeitä.

Nyt olemme tekemässä seuraavan kasvuloikan saamiseksi kolmen miljoonan euron rahoituspaketin Suomessa, ja samaan aikaan yhdysvaltalainen investointipankki rakentaa meille 10 miljoonan rahoituskokonaisuutta. Pyrimme toimialan suurimmaksi peluriksi koko maailmassa, ja uuden rahoituksen avulla pääsemme etsimään ostettavaksi sopivia yrityksiä.

Millainen tiimi teillä on?

Yrityksen perustajiin kuuluivat itseni lisäksi muun muassa Vincitin perustaja Mikko Kuitunen, Ideaparkin entinen toimitusjohtaja Olli Gestranius, Valmetilla pitkän uran tehnyt Antti Nieminen ja radiospesialisti Jani Hätönen. Tällä hetkellä meillä on seitsemän hengen tiimi, jonka lisäksi meille tekee tilauksesta töitä parikymmentä tuotekehittäjää.

Avaimenperän kokoinen paikannuslaite voidaan helposti kiinnittää vaikka avainnippuun tai lapsen reppuun.

 

Kenen kanssa kilpailette?

Pahin kilpailijamme on kuluttajien epätietoisuus toimialastamme, joka on kuin matkapuhelinmarkkina vuonna 1989. Ydinporukka tietää, että jotakin kovaa on tulossa, mutta suuri yleisö vielä ei. Kriittisen massan ja uuden normaalin, eli lähes kaiken mahdollisen paikannettavuuden saavuttaminen vie vielä pari vuotta, mutta pian sen jälkeen tuotteita ostetaan jo R-Kioskeista. Laitevalmistajia maailmassa on paljon, mutta vakavasti otettavia palveluntarjoajia vähän.

Seuraavat askeleet?

Seuraava suuri askel on epäorgaanisen kasvun aloitus yritysostoilla ja lisensoinneilla, ja samalla aiomme kasvaa orgaanisesti. Nyt myynnistämme puolet tulee pohjoismaista, 40 prosenttia Yhdysvalloista ja loput Euroopasta. Tänä vuonna laajennamme Intiaan, missä Freedom-laitteemme jo valmistetaan. Se on kiinnostava markkina jo kokonsa puolesta, sillä Intiassa asuu 1,2 miljardia ihmistä. Pienikin siivu tästä tarkoittaa valtavaa asiakaskuntaa.

Lue lisää Yepzon-palvelusta.