Tökkiikö yrityksesi netti? Syy voi olla näissä!

Jos yrityksesi nettiyhteys tuntuu hitaalta, syitä voi olla monia. Vika voi olla vääränlaisessa liittymässä, liian vanhassa tietokoneessa tai turhassa pihtailussa.

1. Vanha tekniikka

Tavallisimpia syitä internet-yhteyden pätkimiseen ovat liian vanha tietokone tai reititin. Kun pienyrittäjän raha on tiukalla, voi olla houkutus hankkia liian vanhaa tekniikkaa. Myös ohjelmien tai lisenssien päivittämättä jättäminen saattaa aiheuttaa ongelmia. Aina ei tarvita uusinta ja kalleinta, mutta laitekanta kannattaa silti päivittää 3–4 vuoden välein. Tietokoneen on tuettava nopeaa langatonta wifiä ja reitittimessä on oltava tuki nopealle yhteydelle. Tietysti myös internet-yhteyden pitää olla nopea.

Myös tiedonsiirron teknologioissa on eroja. Esimerkiksi kuparikaapeliin perustuvassa tekniikassa fyysiset matkatkin ratkaisevat, kun taas kuitupohjaisissa kaapeleissa riittää nopeutta tasaisesti.

2. Liikaa langatonta liikennettä

Nykyinen langattomien laitteiden valtava määrä voi hidastaa verkon toimintaa. Urbaaneissa ympäristöissä myös ihmisten omat verkot voivat häiritä toisiaan.

Jos pienyrittäjä tekee töitä kotitoimistossa, jossa samaa verkkoa käyttävät kodin puhelimet, tietokoneet, tabletit sekä viihde-elektroniikka hd-televisiota ja lasten konsolipelejä myöten, reititinparka on kovilla. Kotiliittymän reititin on mitoitettu normaalisti alle viiden langattoman käyttäjän tarpeeseen, ja yksi laite kattaa vain rajallisen alueen. Kannattaa pohtia, voisiko perheellä ja yrityksellä olla omat liittymänsä. Jos käyttäjiä on paljon ja kiinteistö iso, voi operaattorilta kysyä myös erillisiä langattoman lähiverkon ratkaisuja.

3. Alimitoitettu nopeus

Moderni pienyrittäjä käyttää paljon pilvipalveluja – pilvestä saa tallennustilaa, siellä voivat pyöriä toimiston ohjelmistot ja sen kautta hoidetaan skype-neuvotteluja. Jos kaistaa ei ole riittävästi, moderneinkaan pilvipalvelu ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Pelkkä verkosta liittymään tuleva latausnopeus ei yksinään riitä, vaan verkkoon päin kulkeva lähetysnopeus täytyy olla myös riittävän suuri. Käytännössä 5–10 Mbit/s on jo moneen käyttötarkoitukseen riittävä lähetysnopeus.

4. Liikaa mobiilin varassa

Mobiiliyhteydet ovat parhaimmillaan erittäin nopeita. Mutta kun ilta koittaa ja satojen tuhansien kuluttajien some- ja viihdeyhteydet lyödään päälle, voi kaista ruuhkautua. Jos verkon jatkuva varma toimivuus on yrittäjän liiketoiminnalle kriittistä, kannattaa harkita kiinteää liittymää – se on keskimäärin edelleen mobiilia varmempi.

Myös sisätilakuuluvuus voi vaihdella käyttöpaikasta riippuen. Jos työskentelet tietyssä pisteessä säännöllisesti, kiinteä laajakaista tuo toimintavarmuutta.

5. Väärin säästetty

Onko halvin liittymä paras, jos sen seurauksena bisnes jonain päivänä – tai säännöllisesti – pysähtyy? Yritysliittymät on suunniteltu yrittäjän tarpeisiin, ja voi miettiä, kuinka paljon vahinkoa syntyy, jos alimitoitettu kuluttajaliittymä ei toimikaan. Hukatut tunnit ovat yrittäjälle kalliita.

Joillekin kuluttajaliittymä riittää – esimerkiksi pientä toiminimeä pyörittävä kirvesmies ei tarvitse huippuominaisuuksia. Mutta vastuullisen tilitoimiston, isoja tiedostoja pyörittävän graafisen suunnittelijan tai ravintolan, jolla maksuliikenne on kriittinen osa liiketoimintaa, yhteys ei saa pätkiä. Tällaisten yritysten yhteys voidaan tarvittaessa varmentaa mobiililla tai kahdentaa.

Oikein mitoitettu liittymä on satsaus, joka tuo yritykselle kilpailuetua.

Elisa Netti Lite tai Elisa Netti Lite 4G on helppo ja luotettava nettiliittymä pienyrityksille. Voit valita joko kiinteän tai 4G-mobiiliyhteyden. Palveluun sisältyy internet-liittymä, laajakaistareititin sekä niiden ylläpito. Reititin on testattu verkon kanssa yhteensopivaksi, operaattori hoitaa sen tietoturvapäivitykset ja vikatilanteessa se vaihdetaan uuteen maksutta.