Tekoälykilpailun voittaja ratkaisee kotien WiFi-verkon häiriötä

Lukuaika 2 min

“Haluamme ratkaista tekoälyn avulla kodin WiFi-verkon häiriöt jo ennen kuin asiakas soittaa tukipalveluun”, kertoo Lifemoten CEO Eren Soyak.

Turkkilainen startup Lifemote voitti kansainvälisen Elisa Artificial Intelligence Co-creation Challenge -kilpailun 50 000 euron palkinnon teknologiatapahtuma Slushissa. Lifemote kerää teknistä dataa kotien verkkolaitteista ja hyödyntää tekoälyä kotien WiFi-verkkojen ongelmien ennakoinnissa ja ratkaisuissa.

“Tärkein tavoitteemme on tekniseen dataan perustuvan ennakoinnin avulla havaita ja ratkaista asiakkaan WiFi-verkon ongelma ennen kuin asiakas välttämättä edes havaitsee ongelmaa. Näin asiakaskokemus ja asiakastyytyväisyys ovat parhaat mahdolliset”, Eren Soyak tiivistää tekoälyn käytön hyödyn.

Tekoäly osaa vaihtaa ruuhkautuneen WiFi-kanavan nopeampaan automaattisesti

Yksi yleinen ongelma kotien langattomassa verkossa on ruuhkautunut WiFi-kanava. WiFi-laitteet käyttävät Suomessa yhtä kuudestatoista mahdollisesta kanavasta. Jos liian moni naapureista käyttää samaa WiFI-kanavaa, se ruuhkautuu ja verkko hidastuu. Tällöin laitteesta tulisi valita käyttöön kanava, joka ei ole muilla naapureilla vielä käytössä.

Soyak kertoo, että Lifemoten kehittämä tekoäly havaitsee tämän ongelman ja pystyy vaihtamaan automaattisesti ruuhkautuneen kanavan parempaan operaattorin toimittamassa verkkolaitteessa. Näin langaton verkko nopeutuu ilman, että asiakkaan tarvitsee tehdä mitään.

“Jos asiakas kuitenkin havaitsee ongelmia kotinsa verkossa ja soittaa operaattorin tukipalveluun, tavoitteenamme on ratkaista ongelma yhden soiton aikana. Voimme kertoa datan perusteella, missä vika todennäköisesti on ja auttaa ratkaisemaan asiakkaan ongelman yhden soiton aikana ja totuttua nopeammin”, Soyak sanoo.

Lifemoten tekoälysovelluksen avulla operaattorit voivat myös testata uusia laitteita ja palvelujen ominaisuuksia ennen niiden laajaa käyttöönottoa. “Tämä auttaa operaattoreita toimimaan kuin startupit ja testaamaan pienellä asiakasjoukolla, parantavatko uudet laitteet ja palvelut asiakaskokemusta vai eivät”, Soyak visioi.

Elisa ja startupit pilotoivat ja kehittävät palveluja yhdessä

“AI Co-creation Challenge -kilpailussa työskentelimme hyvin läheisesti startupien kanssa prototyyppien kehittämiseksi ja testaamiseksi. Kilpailun ideana on nimenomaan tehdä nopeita kokeiluja, oppia ja rakentaa uutta liiketoimintaa nopeasti startupien kanssa”, kertoo William Hammersley, Elisan startup-kumppanuusohjelmaan vetäjä.

“Tämän vuoden kilpailuun valitsimme tekoälyyn perustuvat sovellukset, koska tekoäly on tulossa tärkeäksi osaksi yhteiskunnan ja liiketoimintojen kehittämistä”, Hammersley kertoo.

Elisa AI Co-Creation Challenge 2018 -kilpailuun osallistui kaikkiaan 13 tiimiä, jotka yhdessä Elisan kanssa kehittivät tekoälyä hyödyntävien sovellusten prototyyppejä ja liiketoimintamalleja.

Lifemoten lisäksi kilpailun finaaliin pääsi kaksi muuta tiimiä. Nitor kehittää Emotion Tracker -tuotetta asiakkaiden tunteiden havaitsemiseen ja asiakaspalvelun parantamiseen. Signalityn kehittämä tekoäly puolestaan kerää automaattisesti reaaliaikaista dataa urheilun videostreameistä ja pystyy näyttämään datan yleisölle.

“Kaikki finaaliin päässeet loivat todella hyvät prototyypit, ja tavoitteenamme on jatkaa palvelujen kehittämistä yhdessä startupien kanssa kilpailun jälkeen”, Hammersley iloitsee kilpailun kovasta tasosta.

Elisa AI Co-Creation Challenge 2018 oli järjestyksessään neljäs startupeille suunnattu innovaatiokilpailu. Challenget ovat osa Elisan startup-kumppanuus-ohjelmaa, joka tuottaa vuosittain useita Elisan ja startup-yritysten yhdessä kehittämiä palvelu- ja tuoteinnovaatiota. Elisa työskentelee jo yli 90 startupin kanssa.

Lue myös

Elisa Innovation Challenge: Sensori kertoo maidon rasvapitoisuuden

Elisa Innovation Challenge 2017 -kisan finaalikolmikko selvillä

Hyvä suunnittelu takaa toimivan wifi-verkon Slushissa

Älykkäällä verkolla digiaikaan