Tekoäly on ihmiskeskeinen tukiäly

Microsoftin Suomen toimitusjohtaja Jussi Tolvanen Elisa ICT Day:ssä: Tekoäly pitää nähdä ihmisten tukiälynä.

“Kesällä näin ensimmäisen esimerkin tilanteesta, jossa henkilö pitää keynote-puheenvuoroa hologrammina. Hän puhuu itse englantia ja hänen hologrammissaan puhe kääntyy japaniksi, henkilön omilla eleillä ja omalla äänellä”, Microsoftin toimitusjohtaja Jussi Tolvanen konkretisoi tekoälyn kehitystä Elisa ICT Day -tapahtuman keynote-esityksessään.

“Asiantuntijamme ennakoivat, että vuonna 2025 emme käytä työssä enää näyttöjä lainkaan. Siinä vaiheessa näyttöteknologia on täysin laseissa, tai jopa piilolinsseissä”, Tolvanen kertoi toisena esimerkkinä.

Teknologian kehitys on nyt todella nopeaa. Objektintunnistuksessa tekoäly pääsi ihmisen tasolle kolme vuotta sitten, puheentunnistuksessa kaksi vuotta sitten ja kielen kääntämisessä puolitoista vuotta sitten. Mitä tämä tarkoittaa ihmisen kannalta?

Miten saada kaikki toimimaan fiksusti yhdessä?

“Meidän pitäisi puhua ihmiskeskeisestä tukiälystä, kun puhumme tekoälystä”. Tolvanen sanoi.

“Kun mietitte teknologiaratkaisuja ja tekoälyn kehittämistä, miettikää miten se auttaa ihmisiä menestymään ja toimimaan fiksummin ja paremmin. Laittakaa aina ihminen keskiöön teknologian ja tekoälyn kehittämisessä”, Tolvanen haastoi suomalaisia ICT-päättäjiä.

“Meidän ei pitäisi miettiä teknologiaa teknologiana, vaan sitä miten saamme kaikki toimimaan fiksusti yhdessä. Uskon, että voimme ratkoa isoja yhteiskunnallisia ongelmia tekoälyn avulla, kun teemme sen fiksusti ja sillä tavalla että varmistamme että yksityisyys, tietoturva ja luottamus teknologiaan säilyvät.”

“Miettikää omaa jokapäiväistä toimintaanne, organisaationne osaamista laajemmin ja sitä minkälaisia kyvykkyyksiä siellä tarvitaan, jotta jokainen työntekijänne menestyisi nyt ja tulevaisuudessa”, Tolvanen kannusti ICT-päättäjiä.

Pilvi nopeuttaa tekoälyn hyödyntämistä

“Kun mietitte organisaatioissanne tekoälyn kehitystä, niin kriittistä on data. Jotta dataa voi järkevästi hyödyntää, se pitää saada yhteen paikkaan ja oikea paikka on pilvi. Omaan konesaliin ette pysty rakentamaan tarvittavia tekoälyn  kyvykkyyksiä järkevällä investoinnilla. Kenelläkään ei ole laittaa puolta miljardia tai miljardia tekoälyn kehittämiseksi omassa ympäristössä. Sen sijaan pilvestä tekoälyn kyvykkyydet löytyvät jo nyt valmiina ja kehitystahti on tällä hetkellä tosi nopeaa,” Tolvanen kertoi.

Tolvanen nosti esityksessään yhdeksi esimerkiksi lentokonemoottoreita valmistavan Rolls Roycen, joka on uudistanut liiketoimintamallinsa kokonaan. Rolls Royce ei enää myy lentokonemoottoreita ja niiden huoltopaketteja vaan lentokoneiden lentotunteja. Ilman pilvessä toimivaa tekoälyä uusi liiketoimintamalli ei olisi mahdollista.

Tämä perustuu siihen, että moottorin toimintaa seuraa reaaliajassa 25 erilaista sensoria, jotka välittävät dataa lentokoneessa olevan älykkään pilvenreunan analysoitavaksi. Jos tekoäly havaitsee merkit vikaantumassa olevasta moottorin osasta, se hälyttää lentokoneen lentäessä mekaanikon ja oikean varaosan seuraavalle lentokentälle, jolloin moottori voidaan huoltaa samalla kun lentokone puretaan ja lastataan uudestaan ilman myöhästymistä.

Katso videotallententeena Jussi Tolvasen koko keynote-esitys: Ihmiset ja tekoäly organisaatioiden digitaalisen murroksen ajurina.  Katso kaikki esitystallenteet.