Suomesta testilaboratorio maailman startupeille

Elisa perusti oman startup-tiimin elokuun lopulla. Mistä Elisan startup-toiminnassa on kyse, ja miten se toimii, Elisan kehitysjohtaja Kimmo Pentikäinen?

Teksti: Matti Lintulahti Kuva: Meeri Utti

Mikä on Elisan startup-toiminnan idea?

“Startup-yritykset ja digitalisoituminen tulevat muuttamaan kaikkien tulevaisuutta, myös teleoperaattoreiden. Euroopassa operaattoreiden perinteinen liikevaihto laskee kolme prosenttia vuodessa. Alan yritysten on muututtava. Elisa onkin jo pystynyt muuttumaan. Meidän liikevaihdostamme jo 15 prosenttia tulee muista palveluista ja tuotteista, eivätkä vastaavaan lukuun pysty muut teleoperaattorit japanilaista DoCoMoa lukuunottamatta. Elisalla on erinomainen kokemus uusien innovaatioiden tuomisesta markkinoille, hyvä ja iso asiakaskunta sekä maailmassa ainutlaatuinen mobiilidatan infrastruktuuri. Voimme tarjota startupien uusille innovaatioille myyntikanavan ja toimia aikaisen vaiheen asiakkaana.”

Miten mullistatte maailmaa?

“Me autamme startup-yrityksiä mullistamaan maailmaa. Tarjoamme startupeille uusien palvelujen ja tuotteiden testaamiseen maailman parhaan testilaboratorion, josta löytyy maailman kehittynein mobiili infrastruktuuri ja eniten mobiilidataa käyttävät asiakkaat: kaksi miljoonaa kuluttaja-asiakasta ja 150 000 yritysasiakasta. Lisäksi olemme onnistuneesti pystyneet tuomaan uusia palveluja ja innovaatioita markkinoille ensimmäisenä maailmassa GSM-puhelusta ja 3G-verkosta lähtien. Tämä onnistui, kun partneroiduimme oikeiden verkkokumppanien kanssa. Nyt haluamme löytää oikeat startup-kumppanit tulevien innovaatioiden tuomiseksi markkinoille.”

Ketkä ovat asiakkaitanne?

“Periaatteessa kaikki startup-yritykset maailmassa. Onnistuneista startup-partneruuksistamme tällä hetkellä noin neljäsosa on Suomesta ja loput eri puolilta maailmaa Piilaaksoa myöten. Totta kai katsomme erityisesti Suomessa toimivia kasvuyrityksiä, ja uskonkin että neljäsosa kumppaneistamme tulee olemaan edelleen Suomesta. Läheisyydellä on edelleen merkitystä.”

Kuinka löydätte asiakkaat?

“Meillä on kolme tapaa löytää mielenkiintoisia startup-yrityksiä. Ensinnäkin, kanssamme yhteistyöhön haluavat ottavat itse yhteyttä startup-tiimimme. Toiseksi, saamme Elisan sisältä viestejä mielenkiintoisista startupeista, joihin meidän kannattaa tutustua. Kolmanneksi, etsimme itse maailmalta mielenkiintoisia startupeja, joiden uskomme haluavan tehdä yhteistyötä kanssamme, ja otamme heihin yhteyttä. Pidämme päivittäin videoneuvotteluja eri puolille maailmaa.”

Mistä raha tulee?

“Elisalla on pitkä kokemus yhteistyöstä startupien kanssa. Sen sijaan, että jokainen liiketoimintayksikkö erikseen käyttäisi aikaa ja miettisi, mistä löytää startup kumppaniksi, olemme nyt keskittäneet toiminnan startup-tiimiin. Se tehostaa ja parantaa toimintaa aikaisempaan verrattuna. Loppujen lopuksi raha startup-toimintaamme tietenkin tulee onnistuneesta innovatiivisten tuotteiden ja palvelujen tuomisesta markkinoille.”

Millainen tiimi teillä on?

“Meillä on neljän ihmisen startup-tiimi, jossa kaksi henkilöä skannaa, etsii ja ottaa yhteyttä startupeihin eri puolilla maailmaa. Lupauksemme on, että perehdymme startupiin nopeasti ja annamme palautetta heidän palveluistaan ja tuotteistaan. Lupaavimmat startupit yhdistämme oikeiden Elisan liiketoimintayksikköjen kanssa ja jos molemmilla löytyy aitoa kiinnostusta yhteistyöhön, siirrämme asian liiketoimintayksikön kehitettäväksi. Suurimmalle osalle joudumme sanomaan, että nyt ei ole oikea ajoitus tälle idealle – mutta näihinkin tapauksiin voimme palata myöhemmin.”

Kenen kanssa kilpailette?

“Kyllä kilpailu on täysin globaalia. Ei kukaan maailmalla ole lähtökohtaisesti kiinnostunut keskisuuresta operaattorista jossain kylmässä pohjolassa. Rahoittajien kanssa emme kilpaile, vaan tuomme kasvuyritysten valmiille tuotteille ensimmäisen todellisen markkinan testauksen mahdollisuuden ja paljon mobiilidataa käyttävät oikeat asiakkaat. Kilpailijoita tässä ovat kaikki startupien kumppanuuksia haluavat isot yritykset, maailmanlaajuisesti.”

Seuraavat askeleet?

“Tavoitteemme on käydä mahdollisimman nopeasti läpi paljon startupeja ja ohjata niistä oikeat Elisan liiketoimintayksiköihin yhteistyön aloittamiseksi. Seuraava iso ponnistus meillä on kasvuyritystapahtuma Slush. Elisa on Slushissa mukana yli sadan ihmisen voimin, ja uskon, että siellä syntyy hyviä kumppanuuksien alkuja.”