Indoor Atlas haastaa Googlen ja Applen sisäpaikannuksessa

Oululainen startup Indoor Atlas kilpailee paikannuspalveluissa amerikkalaisia jättejä vastaan. Temppu onnistuu keskittymällä alueelle, jonne Applen ja Googlen lonkerot eivät vielä yllä: sisätiloihin.

Teksti ja kuva: Juho Paavola

Indoor Atlas tuo pilvipalvelussa toimivalla paikkatiedolla tarkan paikannuksen rakennusten sisätiloihin. Tekniikasta hyötyvät pelastusviranomaiset, harhailevat matkustajat ja liikekeskuksissa asiakkaista taistelevat kauppiaat.

Indoor Atlaksen perustaja Janne Haverinen, miten mullistatte maailmaa?

Idea

”Olemme vuonna 2012 perustettu yritys, joka tarjoaa asiakkailleen sisätilassa toimivan tarkan paikannuksen, sillä seinien vuoksi satelliittipaikannukseen perustuva gps ei toimi sisätiloissa. Hyödynnämme jokaisen rakennuksen yksilöllistä magneettimaisemaa, joka perustuu geomagneettisen kentän ja teräsrakenteiden yhteisvaikutukseen.”

“Toimitamme sisätila-gps:n pilvipalveluna mobiilisovellusten kehittäjille, jotka tarvitsevat paikkatietoa sisätilasta. Asiakkaamme kehittämän sovelluksen tarvitsee tietää vain rakennuksen pohjapiirros, Indoor Atlas hoitaa loput.”

Miten mullistatte maailmaa?

”Viime vuosina Überin ja Foursquaren tapaiset satelliittipaikannusta hyödyntävät palvelut ovat lyöneet läpi. Seuraavaksi sama tapahtuu suurissa sisätiloissa, missä mahdollisuudet ovat rajattomat. Esimerkiksi lentokentällä voimme yhteistyössä lentoyhtiön sovelluksen kanssa ohjata matkustajia kohti oikeaa porttia. Samalla vieressä oleva kauppa voi antaa samaan sovellukseen alennuskupongin ja kutsua kahville.”

“Turvallisuusnäkökulmasta sisätilojen paikkatieto on pelastustöissä korvaamatonta suurissa kaupungeissa, missä liike- ja asuintilat ulottuvat maan alta korkealle yläilmoihin. Tarkka tieto sijainnista voi pelastaa hengen.”

Ketkä ovat asiakaitanne?

”Toimimme täysin yritysbisneksessä. Meillä on ankkuriasiakkainamme kiinalainen hakukonejätti Baidu, joka karttojensa ansiosta on myös paikannussovellusten valmistaja. Parhaillaan työstämme Japanin Yahoon kanssa kulkua helpottavaa sovellusta maan suurille ja sekaville metroasemille. Pienimmät asiakkaamme ovat opiskelijoita, jotka kehittävät omaa sovellusta kampukselle luentosalien löytämiseksi. Kaikkia asiakkaita yhdistää kuitenkin tarve sisätilojen tarkalle paikannustiedolle.”

Kuinka löydätte asiakkaat?

”Meidän ei juuri ole tarvinnut laittaa markkinointiin rahaa. Ala on heräämässä kukoistukseensa, ja sisätilojen paikkatiedolle on niin kova kysyntä, että asiakkaat ovat löytäneet meidät. Tätä on edesauttanut toimiva ja luotettava tuote, joka on päässyt kiitettävästi esiin teknologia-alan blogeissa ja medioissa. Tähän ei kuitenkaan voi luottaa ikuisesti, vaan meidän on alettava myös markkinoida itseämme ja tehdä tuotteemme käyttöönotto asiakkaillemme yhä helpommaksi.”

Mistä raha tulee?

”Yrityksemme on rahoitettu suomalaisten ja amerikkalaisten enkelisijoittajien riskirahalla. Nyt kassamme on vahva. Pärjäämme, kun liikevaihtoa alkaa syntyä erityisesti isojen asiakkuuksiemme ansiosta. Bisnesmallimme perustuu asiakkaalle myytävään lisenssiin: mitä enemmän asiakasyrityksellä on käyttäjiä, sitä enemmän he maksavat meille.”

“Alkuvaiheessa olimme mukana Tekesin nuorten innovatiivisten yritysten putkessa, mistä saimme rahaa tuotekehitykseemme. Keksintösäätiö tuki patentointia, mikä on uuden teknologian tapauksessa korvaamatonta. Meillä oli jo ennen yrityksen perustamista kaksi patenttia. Nyt pyrimme luomaan patentteja joka vuosi niin paljon kuin mahdollista.”

Sisätilapaikannuksessa tutkitaan jokaisen rakennuksen yksilöllistä magneettimaisemaa, joka perustuu geomagneettisen kentän ja teräsrakenteiden yhteisvaikutukseen, kertoo yhtiön perustaja Janne Haverinen.

Millainen tiimi teillä on?

”Itseni lisäksi yrityksessä on seitsemän perustajajäsentä. Meitä kaikkia yhdistää akateeminen tausta, sillä työskentelimme samalla Oulun yliopiston Tietotekniikan osastolla. Osalla on vielä projekteja yliopistomaailmassa, mikä on meille etu, koska sieltä saamme ammennettua uusinta osaamista. Olemme kasvaneet 55 hengen yritykseksi, jolla on Suomen ulkopuolella neljä myynti- ja markkinointiosaajaa Yhdysvalloissa. Yhdysvallat on maailman suurimpana kuluttajamarkkinana valtava mahdollisuus meille.”

Kenen kanssa kilpailette?

”Toimimme juuri nyt hyvin aktiivisella teollisuudenalalla, missä on valtava määrä kasvuyrityksiä. Suurimpina kilpailijoina näen kuitenkin Googlen ja Applen, jotka molemmat kehittävät omia paikannuspalveluitaan vauhdilla. Muista kasvuyrityksistä meidät erottaa teknologinen ratkaisumme. Verrattuna majakoihin perustuviin paikannusjärjestelmiin pilvipalvelumme on huomattavasti helpompi ottaa käyttöön.”

“Lisäksi Apple on sulkenut laiteidensa radiorajapinnat, mikä estää radiopaikannukseen perustuvien sovellusten kehittämisen sen laitteisiin. Pilvipalvelumme avulla asiakas voi kehittää sovelluksiaan Androidin ohessa myös iOS:ään. Se on meille selvä kilpailuetu.”

Seuraavat askeleet

”Yrityksenä olemme nyt kaupallistamisvaiheessa ja kasvun kynnyksellä. Meillä on hyviä referenssiasiakkaita, mutta etsimme myös uusia. Samalla kehitämme teknologiaamme, sillä emme halua pysyä vain paikkatiedon varassa. Alamme kehittää asiakkaillemme analytiikkaa, navigointia ja markkinointimahdollisuuksia.”

“Maantieteellisesti katseemme on Aasiassa, missä infrastruktuuri on tasaista länsimaailmaa kolmiulotteisempi ja missä ihmiset ovat jo tottuneet käyttämään mobiilisovelluksia huomattavasti länsimaita monipuolisemmin.”