Ruuan hävikkiä vähentävä Foller voitti Elisan IoT-kilpailun

Elisa IoT Innovation Challenge –kilpailu huipentui Slushin jälkimmäisenä päivänä. Ruuan hävikkiä vähentävän Follerin innovatiivinen palvelu palkittiin 50 000 euron pääpalkinnolla.

Elisa IoT Innovation Challenge on keväällä 2015 lanseerattu kilpailu, jonka tavoite oli kannustaa innovatiivisia suomalaisyrityksiä luomaan uudenlaista liiketoimintaa esineiden internetiä hyödyntämällä.

Kilpailun voitti espoolainen kolmen yrityksen yhteenliittymä Foller, jonka tuoteidea keskittyi vähentämään ruuan hävikkiä seuraamalla tuoreusastetta ruuan koko tuotanto-, kuljetus- ja myyntiketjun aikana. Palvelukehitystoimisto LINK Design & Developmentin vetämässä tiimissä ovat mukana ohjelmistoyritykset Trelab ja Streamr.

Perinteisistä IT-projekteista poiketen kilpailussa edettiin ideasta tuotteeseen hyvin nopealla aikataululla. Kilpailijat saivat Elisa IoT -kehitystyökalut käyttöönsä elokuun puolivälissä ja jo kuusi viikkoa myöhemmin kolme finalistia valittiin Nordic Digital Business Summit -tapahtumassa Helsingin kaapelitehtaalla.

Matka kilpailun käynnistymisestä voittajan julkistamiseen kesti siis alle kolme kuukautta.

Ruuan hävikki on globaali ongelma

Ruuan hävikki on valtaisa maailmanlaajuinen ongelma, sillä jopa kolmannes kaikesta tuotetusta ruuasta menee hukkaan. Follerin Tomi Kankaisen mukaan pelkästään Suomessa vuosittaisen ruokahävikin arvo on noin 500 miljoonaa euroa. Globaalisti ruokaa menee hukkaan vuosittain 1300 miljardia kiloa.

Follerin ratkaisussa ruuan tuoreutta seurataan reaaliaikaisesti sen koko elinkaaren ajan, jolloin tuoreen ja vanhentuneen tuotteen välille saadaan luotua harmaasävyjä. Tuoreusasteen perusteella ruuan hinnoittelua ja markkinointia voidaan säätää jatkuvasti, mikä vähentää selvästi myymättä jääneen ruuan osuutta.

 

Follerin palvelu on kehittynyt jo niin pitkälle, että yritys on käynnistänyt yhteistyön ja pilottiprojektin kahvilaketju Sis. Delin kanssa. Jatkossa palvelua on tarkoitus laajentaa kahviloista ruokakauppoihin ja käyttäjien koteihin.

Kilpailun kärkikolmikon tuotteiden kuvaukset voit lukea aiemmasta artikkelistamme.