Referenssiarkkitehtuuri auttaa luomaan pilvestä parhaan IT-ympäristön

Pk-yritysten referenssiarkkitehtuuri luo skaalautuvan ja helposti hallittavan ja ylläpidettävän IT-ympäristön  Microsoftin pilvipalvelujen pohjalle.

Elisan luoma pk-yritysten IT Cloud 1st -referenssiarkkitehtuuri luo yhtenäisen ja ketterän tietotekniikkaympäristön, jonka hallinta ja ylläpito on helppoa. Se auttaa tilanteessa, jossa vanhanaikaisen it-infran hallinta on monimutkaistunut ja käytössä olevat teknologiat happanevat käsiin. Cloud 1st -arkkitehtuuri pohjautuu Microsoftin 365-teknologiaan, muihin hyväksi havaittuihin pilvipalveluihin sekä joustaviin tukipalveluihin.

Suomalaisyritykset hakevat nyt tehokkaampia tapoja tuottaa IT-palveluja. Tämä koskee varsinkin 25–250 hengen yrityksiä, joissa tietotekniikkapalvelut tuotetaan perinteisellä mallilla, kuten omilla palvelimilla.

Nämä yritykset ovat usein myös niitä, joiden liiketoiminta kehittyy yritysostojen, kansainvälistymisen, digitalisaation tai organisaatiomuutosten kautta. Työntekotavat muuttuvat, kun etä- ja tiimityöt yleistyvät. Nämä tekijät edellyttävät IT-tuotannolta käytön helppoutta, ketteryyttä, mukautumista ja moderneja tuotantotapoja.

Parempi malli modernista SaaS-pilvipalvelusta

“Monen pk-yrityksen IT-tuotanto perustuu yhä vanhaan tapaan, jossa käytössä ovat omat tulostus- ja tiedostopalvelimet eikä keskitettyä yrityshakemistoa, käyttäjähallintaa tai sovellusjakelua ole, koska niiden toteuttaminen vanhoilla tavoilla on ollut liian kallista. Teknologiaa on aina Windows XP:stä tai Windows 7:sta alkaen. O365-sähköposti on monilla käytössä, mutta siihen keskitetyssä hallinnassa olevat työvälineet usein jäävät”, kertoo johtaja Juho Huopaniemi. Hän vastaa Elisan pk-asiakkaiden IT-palvelukokonaisuuksista.

Mobiililaitteet ovat ongelmana monissa yrityksissä, koska ne eivät ole osa tietoturvallisesti hallittua IT-järjestelmää, vaikka työntekijät ovat tableteillaan ja älypuhelimillaan yhteydessä yrityksen tietojärjestelmiin ihan samoilla tavoilla kuin kannettavilla tietokoneilla.

Pilven käyttöön siirtyminen on selkeä kehitysaskel, joka näiden yritysten kannattaa ottaa. “Omista palveluista on aika siirtyä SaaS-palveluihin, jotka ovat helpommin käytettävissä missä ja milloin vaan. Rakennetaan pilvi-identiteetti, jonka pohjana voidaan käyttää 365-sähköpostipalvelua”, Huopaniemi sanoo.

Pilvi-identiteetin ajatus on se, että kaikki palvelut toimivat käyttäjille kertakirjautumisella kaikkialla. Sovellusten lisäksi yrityksen kaikki data siirretään pilvipalveluun kuten OneDriveen, Teamsiin tai Sharepointiin, jolloin tieto on aina saatavilla, myös silloin, kun päätelaite hajoaa.

Uusien laitteiden käyttöönotto helpottuu

Pilvimaailmaan siirtyminen merkitsee melkoista helpotusta uusien työasemien käyttöönottoon. Siitä tulee yhtä helppoa kuin mobiililaitteiden asentamisesta. Siihen ei enää tarvita IT-tukea vaan käyttäjä voi tehdä sen itse.

Kun uusi työasema tulee tänä päivänä tukkurilta yrityksen IT-tukeen, siihen esiasennetaan yrityksen standardi ohjelmistopaketti ja perusasetukset. Tämän jälkeen lähituki asettaa tulostinajurit, tiedostot ja muut käyttäjän henkilökohtaiset asetukset. Vasta sitten käyttäjä pääsee katsomaan, onko kaikki kunnossa. Aikaa palaa, eikä toimintatapa ole ainakaan ketterä.

“Microsoft on tuonut työasemien hallintaan AutoPilot-palvelun, joka tekee työasemille saman, mikä on ollut kännyköissä käytössä vuosikaudet. Käyttäjä voi asentaa sen avulla itsepalveluna tukkurilta tulleen laiteen. AutoPilot hakee käyttäjäprofiilin mukaisen asennuspaketin 20 minuutissa pilvestä. Kaikki asetukset tulevat kerralla käyttöön ja henkilökohtaiset tiedostot ovat heti saatavilla, koska ne on tallennettu pilveen”, Huopaniemi kuvailee.

Pilvi-identiteettiin pohjautuva laitteiden hallinta parantaa tietoturvaa. Tulostuksen hallinta voidaan siirtää pilveen, jolloin sekin tulee turvallisemmaksi turvatulostukseksi, jossa tulosteet saadaan tulostimesta vasta kun asiakirjojen haltija tulee kuittaamaan ne. Samalla vanhasta tulostuspalvelimesta voidaan luopua, mikä pienentää kustannuksia ja helpottaa IT:n hallintaa.

Yhteistyötä uudella Teams-työkalulla

Teams-tiimityö on Autopilotin rinnalla merkittävin Microsoftin viime vuosina esittelemä uusi sovellus. Se tulee osana standardia Office 365 -pakettia. Teams tuo runsaasti uusia mahdollisuuksia tiimi-, projekti- ja sidosryhmätyöhön. Se on oivallinen välinen myös asiakassuhteiden hoitamiseen.

Dokumenttien jakaminen on Teamsissä aivan uudella tasolla verrattuna aiempiin tiimityökaluihin. Käyttöä helpottaa myös se, että kaikki tiimikohtaiset keskustelut ja virtuaalitapaamiset ovat selkeästi samassa näkymässä. Kaiken lisäksi Teamsin mobiilisovellukset ovat todella korkeatasoiset.

Pilvi-identiteetin suojaaminen on tärkeää, jotta esimerkiksi Teamsiä voidaan käyttää tehokkaasti. Tämä edellyttää sitä, että mobiililaitteet ovat saman hallinnan alla kuin muut laitteet. Luotetuista päätelaitteista ei vaadita erillistä tunnistusta vaan sormenjälkitunnistus tai salasana riittää. Näin voidaan rakentaa toimiva tietoturva, joka ei vaadi käyttäjältä ylimääräistä vaivaa, vaan on näkymätön muuri uhkia vastaan.

Uudet teknologiat ja palvelut paketoitu helpoksi kokonaispalveluksi

Elisa on paketoinut uudet teknologiat ja tuotteet loppukäyttäjätuen ja IT-kehityspalvelujen kanssa kokonaispalveluksi nimeltä Oma IT. Palvelun käyttöönotto ja hyödyntäminen vapauttavat organisaatioiden resursseja loppukäyttäjien tuesta ja jatkuvasta IT-hallinnasta ja kehittämisestä. Vapautunutta aikaa ja resursseja voidaan käyttää organisaation liiketoiminnan ja digitalisaation kehittämiseen, kun kumppani takaa toimivan arjen.

Uudet toimintatavat helpottavat organisaation tiimityötä ja etätyön tekemistä. Tietoliikenne ja verkot ovat yksinkertaisia, kun kaikki tieto ja sovellukset ovat pilvessä. Samalla palvelujen tuottaminen ja hallinta on pilvessä helpompaa, jolloin oman IT-asiantuntijatyön tarve vähenee ja kustannukset laskevat.

Pilvi-maailmaan siirtyminen helpottaa IT-hallintaa yrityskauppojen yhteydessä ja yrityksen nopeassa kasvuvaiheessa. Se merkitsee ketterää toimintatapaa, kun organisaatioon liitetään uuden yrityksen käyttäjät, sovellukset ja data.

“Kiinteät kuukausikustannukset ovat taloushallinnon mieleen. Kun kustannus tiedetään per käyttäjä, voidaan helposti arvioida tulevat vuosikustannukset sekä IT-kustannusten muutokset yrityksen kasvuvaiheessa ja yrityskauppojen yhteydessä”, Huopaniemi sanoo.

Lue lisää Elisan Oma IT -palvelusta. Tutustu pilvipalveluiden uusiin mahdollisuuksiin täällä.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!