Pidä huolta aivoistasi: Vaativa tietotyö vaatii aivojumppaa

Nykypäivän tietotyö on aivoille palkitsevaa mutta myös kovempaa kuin koskaan aikaisemmin. Jotta aivot pysyvät menossa mukana, niitä on muistettava huoltaa, vinkkaa aivotutkimuksesta väitellyt psykologi, yrittäjä Ville Ojanen.

Teksti ja kuva: Juho Paavola

Aivot. Siinä mysteeri, joka on kiehtonut Ville Ojasta pikkupojasta asti. ”Ajatella, puolentoista kilon fyysinen kappale vettä ja rasvaa päässämme tuottaa meille subjektiivisen kokemuksen ympäristöstämme”, Ojanen aloittaa.

Aivot tuottavat käsityksemme maailmasta ollessamme hereillä. Ne antavat unien mystisen ja hurjan maailman. Syvässä unessa emme enää ajattele mitään; olemme vain puhdasta biologiaa. ”Ja sitten taas aamulla heräämme omana itsenämme. Se on hämmästyttävää, ja sitä tiede ei pysty selittämään!”

Digitalisaatio panee aivot koetukselle

Psykologi Ojanen pyörittää yrittäjänä vuonna 2007 perustamaansa Aivokunto-yritystä. Se tarjoaa työkaluja tietointensiivisen aivotyön ja johtamisen kehittämiseen. Punainen lanka on itsetuntemus, jota ilman työelämässä ei enää pärjää. ”Sillä kaikki työ on nykyisin aivotyötä”, Ojanen perustelee.

Nykyajan työelämä on aikaisempaa kovempi pala aivoille.

Nykyajan työelämä on aikaisempaa kovempi pala aivoille. Jo 1990-luvulla astuttiin tietotyön maailmaan, mutta ensimmäinen murros oli verrattain helppo. Työssä riitti, kun omaksui uudet tekniikat tehdä työtä. Nyt käsillä oleva tietotyön toinen murros, joka liittyy digitalisaatioon, robotisaatioon ja automatisaatioon. Se on rajumpi, vaativampi ja aivoille kuormittavampi muutos.

”Ihmiselle tämä tarkoittaa epävarmuuden sietämistä, itsetuntemuksen kasvattamista ja oman vastuunoton lisäämistä. Pärjätäkseen on kasvettava henkisesti, ja pidettävä huolta aivoista.”

Aloita aivojen huolto, kun et sitä vielä tarvitse

Koska aivot rasittuvat jatkuvasti äärimmilleen, niitä muistettava huoltaa. Rasitusta ei voi nollata hetkessä, ja Ojanen neuvoo ottamaan omien aivojen huollon osaksi päivärutiineja jo silloin, kun tarvetta ei ole. ”Kun oireet kuten stressi, motivaation puute ja aloitekyvyttömyys alkavat näkyä, ollaan jo myöhässä.”

Pään huollon perusta lähtee fysiikasta. Nuku riittävästi, syö hyvin ja liiku riittävästi mutta leikkimielellä. ”Nuo kolme asiaa tukevat toisiaan, sitä kautta syntyy edellytys tehdä vaativaa aivotyötä”, Ojanen opastaa.

Pään huolto on aivan yhtä tärkeää kuin kehon tai autonkin. Ilman hyvää lepoa, ravintoa ja liikuntaa ei synny edellytyksiä tehdä vaativaa aivotyötä, Ville Ojanen huomauttaa.

Läsnäolo kohtaamisissa, motivoituneisuus ja saavuttamisen tunne luovat ihmiselle tärkeää mentaalista energiaa. Ojasen mukaan aivot jaksavat silloin, kun ihminen pysähtyy miettimään, mitkä hänen arvonsa ovat ja myös toimii elämässään niiden mukaan.

Ilman aitoa motivaatiota aivotyössä ei kauan kestä. ”Kun ihminen keskittyy itselleen tärkeisiin asioihin, myönteiset kokemukset näkyvät pankkitilillä plussana. Silloin jaksaa tehdä satunnaisesti niitäkin asioita, jotka eivät kiinnosta mutta joita jokaisessa työssä tulee eteen.”

Aivot ovat akku, jota pitää ladata ja käyttää vuorotellen

Ojanen kehottaa miettimään itseään akkuna: ihminen tarvitsee toimiakseen kunnolla vuorotellen latautumista ja purkautumista. Työssä on ihan hyväkin olla punaisella – vapaa-ajalla päinvastoin.

”Kun lopetat työt, pitäisi aivojen päästä sinne varaavalle puoleen. On hyvin yksilöllistä, minkälainen tekeminen toimii kenelläkin, ja juuri siksi kannattaa tuntea itsensä.”

Ojanen on hyvä puhuja, mutta mahtaako hän elää niin kuin opettaa? Hän vakuuttaa olevansa jo melko hyvä stressin hallinnassa ja oman työnsä merkityksellistämisessä. Se pitää motivaatiotason korkealla päivästä toiseen.

”Mutta aivot nyt vain ovat sellaiset, että juuri kun luulee tietävänsä itsensä ja tapansa, sieltä nousee esiin uusia yllätyksiä”, hän sanoo ja nauraa.

Aivot tarvitsevat myös nautintoa

Yrittäjänä Ojanen on huomannut tasapainoilevansa itsekin asiakkaidensa yleisen ongelman kanssa: miten luoda omaan työhön ja ammattiminään jatkuvuutta, mutta miten samaan aikaan osata uudistua asiakkaiden muuttuvia ongelmia varten. Työelämän epävarmuus stressaa psykologin aivoja siinä missä muidenkin.

”Palaudun parhaiten hyvin toisteisella ja monotonisella liikunnalla kuten kävelyllä. Rentoudun myös ruokailemalla perheen tai ystävien seurassa sekä lautapelejä pelaamalla.”

Aivot tarvitsevat myös nautintoa, Ville Ojanen muistuttaa.

Se kuulostaa ihanan helpolta tavalta tehokkuutta ja suorituskykyä ihailevassa maailmassa, missä itsensä pitäisi ylittää työssä, harrastuksissa ja kotona. Aivot jaksavat vain silloin, kun niiden omistaja muistaa välillä laskea rimaa, olla rento ja armollinen itselleen.

”Aivot tarvitsevat puhdasta mielihyvää ja täysin hedonistista nautintoa. On lupa nauttia, ja on lupa himoita. Kieltäytymistä ja oman itsensä kontrollointia on helppoa myydä meille, mutta ihmisen mieli ei toimi niin”, Ojanen kertoo.

Ville Ojasen vinkit yrittäjän aivojen hyvinvointiin

Ajankäytön hallinta: Microsoft Onenote

“Itse käytän Microsoft Onenotea, mutta myös esimerkiksi Evernote toimii. Teen tehtävälistoja ja käytän aikaa niiden prosessoimiseen ja luokitteluun, jotta pysyn kärryillä, mihin minun on käytettävä aikani. Samalla sovellus toimii päiväkirjanani: kirjaan appiin ylös ajatuksiani, assosiaatioitani ja hyödyllisiä linkkejä. Olennaista on se, että sovellus toimii pilvessä. Ajatukset ovat yhdessä paikassa eivätkä hujan hajan eri laitteilla ja lapuilla.”

Fiilisten luominen: Matkapuhelimen kamerarulla

“Valintana ehkä aavistuksen tylsä, mutta tehokkuudeltaan hyödyllinen. Opiskelemalla omia tunteitaan ihminen oppii myös tunnistamaan ne erilaisissa tilanteissa ja löytämään tapoja toimia. Hankalassa paikassa kamerarullasta voi kaivaa esiin puolison, lapsen, mummon, gurun tai kesämökin kuvan. Asia, josta on kiitollinen ja onnellinen, antaa vaikeisiin hetkiin voimaa. Sitä kautta omaa mielentilaa on mahdollista muuttaa.”

Aivojen fysiikan huoltaminen: Yogaia

“Jooga-sovellus Yogaia sisältää suuren määrän erilaisia venyttelyharjoituksia, jotka voi tehdä videoilta opettajan perässä. Koska aivot ovat fyysinen elin, kehosta huolehtiminen on niiden hyvinvoinnin perusedellytys. Kun keho voi hyvin, ajatuskin kulkee. Jos aamuvenyttelyn tekee itsekseen, toistaa aina samat liikkeet, se muuttuu tylsäksi ja jää kohta tekemättä. Video-opettajan avulla saa tärkeän kohtaamisen ja samalla voi rentoutua vain toisen vietäväksi.”