Optikko on ihmistä varten

Lukuaika 2 min

Kotimainen optikkoketju Fenno Optiikka luottaa Elisan yritysverkkoon ja keskitettyyn palomuuripalveluun. Kun tärkeät asiakastiedot ovat turvassa, optikko voi rauhassa keskittyä palvelemaan asiakkaitaan.

Fenno Optiikan tiedotus- ja koulutuspäällikkö Taru Korja esittelee innolla uutta Rodenstockin DNEye-skanneria, joka rakentaa silmästä digitaalisen sormenjäljen. Leuka telineeseen ja katse kaukaisuuteen. Räpytelläkin saa, Korja ohjeistaa.

”Laite tekee parissa minuutissa saman, mihin aiemmin tarvitsin useita työvaiheita. Olemme ylpeitä siitä, että Fenno Optiikan omaa suunnittelua olevat kehykset ovat titaania ja ne valmistetaan pieninä sarjoina Japanissa. Titan-mallisto suunnitellaan pohjoismaisten kasvonpiirteiden mukaan”, Korja kertoo

Toimintatapana onkin, että sen mitä myydään, pitää olla parasta laatua. Fenno Optiikan slogan onkin: Parhaat silmälasit.

Siksi digitaalisuutta käytetään hyväksi aiempaa enemmän. Kun asiakas on valinnut uudet kehykset, ne säädetään sopiviksi ja kuvataan ImpressionIST-monikameralaitteella istuvuuden todentamiseksi.

Kun tulokset yhdistetään DNEye-skannerin taitto-ominaisuudet selvittävään kuvaan, syntyy ohje suorituskyvyltään optimaalisen linssin hiomiseksi.

”Koko tilausketju liikkeessämme tehtävästä näöntutkimuksesta kulkee suoraan digitaalisesti Rodenstockin linssitehtaalle Saksaan”, kehityspäällikkö Sirkka Lind kertoo.

Fenno Optiikka Sirkka Lind ja Taru Korja
Intohimosta alaan ja asiakkaan auttaminen ovat tärkeintä Sirkka Lindin ja Taru Korjan työssä. Asiakasta kohdellaan yksilöllisesti.

Terveysalalla tietoturva vaatii parhaat ratkaisut

Digitaalisuus luo optikkopalveluihin lisäarvoa. Samalla myös riskit tiedonhallinnassa ovat kasvaneet.

”Käsittelemme potilastietoja, ja jo GDPR:n perusteella tietojenkäsittelylle on tiukat minimivaatimukset. Lisäksi huomioimme luonnollisesti myös ketjumme omat tarpeet.”, Korja sanoo.

Fenno Optiikkaan kuuluu 70 liikettä eri puolella Suomea. Ketjun filosofia on, että laatuun vaikuttavat tuotteet ja välineet hankitaan keskitetysti. Näitä ovat esimerkiksi huippulaatua edustavat Rodenstockin linssit. Liikkeiden sisustuksen ja kehysvalikoiman jokainen yrittäjä päättää itse oman asiakaskuntansa tarpeet huomioiden.

”Tiedämme, että paikallinen optikkoyrittäjä tuntee aina oman alueensa ihmiset ja heidän tarpeensa parhaiten. Näin saamme esiin ketjutoiminnan ja yrittäjyyden parhaat puolet”, Lind näkee.

Niin ikään ketjun IT-palvelut hankitaan keskitetysti. Liikkeet käyttävät Elisan suljettua yritysverkkoa ja yrityksen tietoturva hoidetaan keskitetyn palomuuripalvelun kautta.

”Näin pidämme huolen sekä optikoistamme että heidän asiakkaistaan. Kun optikko tietää, että tärkeät potilastiedot ovat turvassa, hän voi rauhassa keskittyä siihen, minkä hän parhaiten osaa, eli omien asiakkaidensa henkilökohtaiseen palvelemiseen”, Lind kertoo.

Elisan henkilökohtainen yhteyshenkilö on luottopelaaja

Henkilökohtaisuus on teema, joka nousee Lindin ja Korjan puheessa usein esiin. Koneet ovat työkaluja ihmistä varten. Elisan yrityspalveluissa Fenno Optiikalla on oma yhteyshenkilö, jolle he antavat runsaasti kiitosta.

”Hän on meille todellinen luottopelaaja. Meille on tärkeää, että Elisalla meitä palvelee ihminen, jonka myös saamme kiinni. Sellainen meidän omakin yrityskulttuurimme on”, Lind sanoo.

Lue myös

Palvelumuotoilu ratkoo liiketoiminnan haasteita myös etänä

Yrittäjä ei jää yksin Elisan asiakkaana

Yritysguru ja Omaguru auttavat, kun yrittäjällä menee sormi suuhun

Yrittäjä, näin suojaudut tietoturvauhkilta