Oma verkkotunnus tuo yrittäjälle uskottavuutta ja turvallisuutta

Yrityksen oma verkkotunnus helpottaa pienen yrityksen markkinointia ja myyntiä. Helpoiten yrittäjä voi hankkia verkkotunnuksen Elisan tarjoaman Office 365 -palvelun osana.

Markkinoinnin ja myynnin sähköistyessä pienenkin yrityksen sähköpostit nousevat entistä merkittävämmäksi bränditekijäksi. Ei riitä, että tuote tai palvelu ovat kunnossa, vaan myös markkinoinnin perusteiden on oltava uskottavia.

On suuri ero, lähestyykö asiakkaitaan ilmaispalvelun sähköpostista vai uskottavasta etunimi@yrityksennimi.fi -mallisesta osoitteesta.

”Oma domain eli verkkotunnus viestii ennen kaikkea yrityksen uskottavuutta ja luotettavuutta. Ilmaispalveluiden sähköpostit eivät samaan pysty”, InhouseGroupin toimitusjohtaja, verkkomarkkinoinnin asiantuntija Eero Klemetti tiivistää.

Verkkotunnus on yrityksen oma osoite internetissä. Kansainvälistä verkko-osoitejärjestelmää hallinnoi Suomessa Traficom. Sen palvelusta voi katsoa, onko omien toiveiden mukainen verkkotunnus vielä vapaana.

Verkkotunnus osana Office-pakettia

Helpoin tapa hankkia oma verkkotunnus on hankkia se osana Elisan tarjoamaa MS Office 365 -ohjelmistopakettia, johon Outlook-sähköpostipalvelukin kuuluu.

Peruspaketissa sähköpostiosoite on muotoa matti.meikalainen@YrityksenNimi.onmicrosoft.com. Viiden euron kuukausimaksulla on mahdollista rekisteröidä käyttöön Elisan kautta oma verkkotunnus ja ottaa se käyttöön Office 365:ssa. Silloin sähköpostiosoite muuttuu muotoon matti.meikalainen@yrityksenimi.fi.

Mikäli asiakkaalla on jo verkkotunnus, se voidaan siirtää helposti Elisalle, joka voi tehdä verkkotunnuksen siirron asiakkaan puolesta. Tätä varten tarvitaan vain valtuutus asiakkaalta ja tiedon hänen käyttämästään palvelusta, missä verkko-osoite sijaitsee. Ilman valtuutusta verkko-operaattorit eivät nimittäin tietoja saa antaa.

Jos domain löytyy jo kotisivuja varten, se voidaan siirtää Elisalle tai jättää paikoilleen. Jälkimmäisessä tapauksessa vain sähköpostiliikenne ohjataan Elisalle, jolloin oma verkkotunnus toimii sähköpostin osoitteessa. Kun asian on ajankohtainen, on hyvä kysyä jo etukäteen Elisan Yritysgurulta, mikä tapa oman yrityksen tapauksessa on kätevin.

”Jos verkkotunnus on meillä se on meidän näkökulmasta tietysti helpompi kokonaisuus hallittavaksi, jolloin voimme helpommin reagoida esimerkiksi virhetilanteisiin käyttöönotossa eikä tarvitse odottaa kolmannen  osapuolen korjauksia ohjauksiin”, Elisan tuoteryhmäpäällikkö Eetu Mustonen sanoo.

Jos verkkotunnus sijaitsee jo muualla, sen siirtäminen tai yhdistäminen Elisan palveluun on ilmaista.

Oma verkkotunnus heti, kun toiminta alkaa

Uskottavuuden ohessa oma domain on yritystoiminnassa turvallisuuskysymys.

”Googlen ilmainen sähköposti varmasti toimii hyvin. Eri asia on, haluaako yrittäjänä, että asiakkaiden kanssa käytävä kirjeenvaihto sijaitsee ilmaispalvelussa, missä niillä voidaan lopulta tehdä mitä vain”, Klemetti huomauttaa.

Ensimmäinen askel on miettiä, minkä verkkotunnuksekseen haluaa. Jos toimintaa on etupäässä Suomessa, .fi-pääte on luonteva valinta, kansainvälisillä markkinoilla .com-pääte toimii paremmin.

”Verkkotunnus kannattaa hakea heti, kun yritystoiminta alkaa. Jos haluamasi domain ehditään varata, sen lunastaminen itselle on monimutkaista hommaa” Klemetti sanoo.

Oma domain onkin viisasta varata yleisimmillä päätteillä .fi ja .com, net ja org sekä yleisimmillä kirjoitusasuilla. Se maksaa vain hieman enemmän ja näin voi välttyä pahimmillaan kiusallisilta tilanteilta.

Tunnetuin esimerkki tästä on ehkä Yhdysvaltain presidentin hallinnon sivusto whitehouse.gov ja sen muunnokset.

”Esimerkiksi whitehouse.org ja .com sen sijaan eivät ole virallisia Valkoisen talon sivuja, vaan Trumpia kritisoivia sivustoja”, Mustonen huomauttaa.

Uskottavuus on myös turvallisuutta

Domainien hallinta on myös osa yrityksen mainetta ja turvallisuutta. Loppukäyttäjät eivät läheskään aina muista yrityksen verkko-osoitetta tarkasti. Siksi eri päätteiden vuoksi liikenne voi ohjautua yrityksen oman sivun sijaan aivan toiselle sivustolle.

Vapaaksi jääneitä, yrityksen nimeä muistuttavia verkkotunnuksia voidaan pahimmillaan käyttää verkkorikollisuuden välineinä. ”Sivu voi näyttää alkuperäiseltä, mutta sen avulla voidaan ujuttaa jotain käyttäjän koneelle tai onkia tietoja ja käyttää niitä esimerkiksi tietomurtoihin”, Mustonen sanoo.

Valenettisivuilla voidaan käyttää hyväksi kävijöiden luottamusta tunnettuun brändiin tai sivustoon. Usein sivut näyttävät aidoilta, mutta siellä voidaankin myydä jotakin, mikä jätetään toimittamatta, toimitetaan jotain muuta kuin mitä pitäisi, tai rahat päätyvät aivan muualle kuin pitäisi.

”Asiakas luulee asioineensa oikean yrityksen kanssa ja reklamoi yritykselle. Se aiheuttaa yritykselle ylimääräistä työtä ja brändille vahinkoa.”

Siinä syitä, joiden vuoksi yrityksen verkkotunnukset on pidettävä kunnossa ja omassa hanskassa.

Lue lisää verkkotunnuksen hankkimisesta: https://yrityksille.elisa.fi/verkkotunnus