Oma IT luo edellytykset sujuvalle renkaiden vaihdolle

Kun rengas- ja autohuoltoketju Euromaster alkoi hankkia IT-tukensa Elisan kautta, ketjun oman IT-vastaavan työaikaa vapautui päivittäisestä ongelmanratkaisusta tärkeisiin tietotekniikan suunnittelutöihin.

Rengas- ja autohuoltoketju Euromasterin talous- ja hallintojohtaja Toni Lindforsilla on syytä hymyyn. Vaikka koronaepidemia aiheutti poikkeusolot Suomeen, jokakeväinen renkaiden sesonkivaihto sujui mallikkaasti. Ketju kykeni pitämään palvelupisteensä auki, ja asiakkaat uskaltautuivat kausivaihtoon tavalliseen tapaan.

”Varasimme aikaa kaksi kertaa tavallista enemmän renkaanvaihtoon, jotta ruuhkaa ei syntynyt ja turvaetäisyyksistä oli helpompaa huolehtia. Terveydenhuollon työntekijät ja ambulanssit päästimme jonon ohitse, jotta heidän aikansa ei kulu renkaanvaihdossa”, Lindfors sanoo.

Koronapandemian aikana renkaiden vaihdon logistiikka ja ajanvaraus ovat korostuneet entisestään. Vaikka edelleen renkaan vaihtamiseen tarvitaan ihminen, käytännössä koko taustatyö asiakaan ajanvarauksesta renkaiden varastosäilytykseen on digitalisoitu. Se luo pohjan sujuvalle renkaanvaihdolle.

”Jos IT-järjestelmä ei toimi, koko hommasta ei oikein tule yhtään mitään. Siksi halusimme IT-kumppaniksemme luotettavan ja meritoituneen yrityksen.”

Oma IT ratkaisi IT-vastaavan aikaongelman

 Vuodesta 1992 nykyisellä nimellään Suomessa toiminut Euromaster työllistää 64 toimipaikassaan noin 350 henkeä. Organisaatiossa toimii yksi IT-vastaava.

”Ongelmamme oli se, että IT-vastaavamme työaika kului erilaisissa ketjun toimipisteiden neuvonta- ja ongelmanratkaisutöissä. Kehitys- ja suunnittelutyölle ei jäänyt aikaa.”

Sopiva ratkaisu löytyi Elisa Oma IT -palvelusta. Se on pk-yrityksille tarkoitettu kuukausiveloitteinen palvelukokonaisuus, johon voi valita elementtejä yrityksen koon ja tarpeiden mukaan. Pienimmillään Oma IT merkitsee laajaa etätukea, laajimmillaan kokonaisvaltaista ITC palvelukokonaisuutta.

”Elisa oli meille luonteva vaihtoehto, koska myös datayhteytemme tulivat jo valmiiksi heiltä.”

Nyt Euromasterin päivittäinen ongelmanratkaisu on siirretty Elisalle. Se on mahdollistanut sen, että IT-vastaava kykenee käyttämään aikaansa myös tuottavampiin töihin.

”On osoittautunut hyväksi ratkaisuksi, että dataverkkomme ja IT-tukemme tulevat nyt samalta palveluntarjoajalta. Jos jokin ei toimi, he pääsevät nopeasti ongelman alkulähteille, eivätkä ala pallotella vikaa toisilleen.”

Oma IT toimii koko maassa

Rengasalalla on kiire kaksi kertaa vuodessa. Keväällä, kun nastat tai kitkat vaihtuvat kesärenkaisiin, ja sama syksyllä toisin päin.

”IT-järjestelmän yksi tehtävä on huolehtia siitä, oikeat renkaat ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Se korostuu sesonkien kiireaikoina.”

Ketju toimii ympäri Suomea. Jos sama ongelma vaivaa useampaa toimipaikkaa, säästetään aikaa ja rahaa, kun asia voidaan ratkaista keskitetysti, Lindfors sanoo.

”Suurin osa IT-tuesta kyetään nyt hoitamaan etänä. Tärkeää valinnassamme oli myös se, että käytössämme on tarpeen vaatiessa myös kattava asentajien verkosto, koska myös Elisa toimii koko maassa.”

Oma IT toi uuden toimintamallin. Kun aiemmin oli puhelimesta ollut helppo valita tutun IT-vastaavan numero, pitikin nyt toimisto-ohjelman jumittaessa opetella soittamaan ulos Elisan palveluun. Lindfors hämmästyi, kuinka nopeasti ja kivuttomasti se sujui.  ”Työntekijämme oppivat luottamaan nopeasti siihen, että elisalaiset hoitavat.”

Tutustu Elisa Oma IT -palveluun

 

Lue myös:

Viisi syytä hankkia Elisan Oma IT -palvelu

Kannustalo vaihtoi omat palvelimensa vapauteen