Mobiilitransformaatio tapahtuu nyt – myös kentällä ja palvelualalla

Oletko kiinnittänyt huomiota siihen, millä tavalla Finnairin lentoemäntä ottaa tarjoilukärrykierroksella tilauksia vastaan asiakkailta? Entä kuinka kotisairaanhoitaja kirjaa käyntinsä asiakkaan luona? Miten työturvallisuuspoikkeamat ilmoitetaan työnjohdolle ja valvojille työmailta? Älypuhelimella ja mobiilisovelluksen kautta hyvinkin.  

Älypuhelin on tullut jäädäkseen kenttä- ja palvelualan työntekijän työkalupakkiin. Digitaaliset työkalut eivät ole enää toimistotyöntekijöiden, Woltin ja Uberin kaltaisten internet-ajan yhtiöiden tai ketterien pikkuyritysten etuoikeus.

Tällöin puhutaan mobiilitransformaatiosta. Mobiilitransformaatio tarkoittaa yksinkertaisesti siirtymää kynästä ja paperista mobiilisovelluksiin ja -laitteisiin. Mobiilit työvälineet tekevät viestinnästä ja tiedonvälityksestä reaaliaikaista ja vaivattomampaa. Esimerkiksi asiakasrajapinnassa nousseet lisämyyntitarpeet voidaan viestiä myynnille välittömästi, ja vastaavasti tärkeät tiedotteet tavoittavat maantieteellisesti hajautuneet työvoiman.

Mobiilitransformaatio säästää aikaa ja vähentää työvaiheita

Oiva esimerkki transformaation kohteesta on LVI-alalta tuttu asennuspöytäkirja, jonka asentaja täyttää asiakaskäynnin päätteeksi dokumentaatioksi ja palkanmaksun perusteeksi. Asentaja toimittaa päivän tai viikon päätteeksi asennuspöytäkirjat toimitusjohtajalle, joka illalla tietokoneen ääressä siirtää tiedot paperisista pöytäkirjoista tietojärjestelmään, kuten CRM:ään. Kuinka paljon aikaa säästyisi ja kuinka paljon nopeammin laskut saisi liikkeelle, mikäli asentaja täyttäisi tehdyn asennuksen tiedot suoraan helppokäyttöiseen mobiiliin lomakkeeseen?

Miksi mobiilitransformaatio on juuri nyt yritysten agendalla? Julkaisihan Nokia ensimmäinen bisneskäyttöön suunnitellun Nokia Communicatorin yli 20 vuotta sitten. Ensinnäkin teknologiat ja palvelut ovat kehittyneet, ja markkinoilla on laaja valikoima laadukkaita älypuhelimia eri hintaluokista. Lisäksi laitevalmistajat ja ohjelmistoyhtiöt ovat kehittäneet palveluita, jotka helpottavat mobiililaitteiden ottamista työkäyttöön. Näihin palveluihin lukeutuu muun muassa mobiililaitehallinta, jonka avulla yritys voi helposti jaella työssä käytettävät sovellukset henkilöstön päätelaitteisiin tai lukita ja tyhjentää laitteen katoamistapauksessa.

Teknologiat eivät kuitenkaan johda tätä muutosta, vaan toimivat ennemmin sen tukena. Tarve mobiilitransformaatiolle syntyy liiketoiminnan muutostarpeesta, ja muutosta siivittää työntekijöiden kyvykkyys ja innostus käyttää älypuhelimia ja sovelluksia osana työarkeaan. Yritykset, jotka siirtävät prosessejaan digitaalisiin ja mobiilisti käytettäviin järjestelmiin haluavat usein parantaa kolmea asiaa: operatiivista tehokkuutta, työntekijäkokemusta ja asiakaskokemusta.

Panostus sekä asiakkaan että työntekijän tyytyväisyyteen

Mobiilitransformaatio ei siis ole ainoastaan tehostamishanke, vaan sillä voidaan aidosti parantaa työntekijän arkea ja työntekijäkokemusta. Tyytyväisempi työntekijä tekee myös tyytyväisempiä asiakkaita. Tämä on erityisen tärkeää palvelualan yrityksissä, joissa työntekijät ovat lähellä asiakasrajapintaa ja ovat olennainen osa palveluprosessia.

Otetaan esimerkiksi asiakkaan tiloissa työskentelevä siivooja, joka huomaa, että pahvirullakko on jatkuvasti täynnä säännöllisestä tyhjentämisestä huolimatta. Hänellä on helppo ja nopea tapa ottaa kohteesta kuva ja lähettää se tiedoksi kohteen lisämyynnistä vastaavalle: “Kohteen pahvirullakko jatkuvasti täynnä. Tarvitaan toinen rullakko tai useampi tyhjennys viikossa.” Näin asiakas saa parempaa palvelua ja yritys itselleen lisämyyntiä. Positiivisen muutoksen takana on asiakasrajapinnan työntekijä, jolla on ollut motivaatio ja mobiilit työkalut tuoda asiakastarpeita pääkonttorin tietoon.

Mobiilitransformaatio koskettaa jokaista organisaatiossa. Maali on yhteinen, mutta eri sidosryhmillä on erilaisia välitavoitteita ja huomioitavia asioita. Siksi koostimme yksityiskohtaisemman katsauksen siitä, mitä mobiilitransformaatio tarkoittaa loppukäyttäjille, tietohallinnolle, liiketoiminnan kehitykselle sekä HR:lle ja sisäiselle viestinnälle. Voit lukea sen täältä.

 

Tekstin kirjoittaja vastaa Elisassa mobiilitransformaatioon liittyvistä palveluista. Haluatko kuulla, mitä mobiilitransformaatio mahdollistaisi sinun yrityksessäsi? Kysy lisää Hillalta!

Hilla Pyykkönen, Business Lead, Mobiilitransformaatio