Kurkistus IT-järjestelmäasiantuntijan työpäivään

Lukuaika 2 min

Laihialainen Tero Korpi pelastaa työkseen yrityksiä pinteistä, jonne ne ovat joutuneet, kun esimerkiksi tietokoneet tai palvelimet reistailevat.

Tero Korpi
Tero Korpi pitää työssään siitä, että joka päivä oppii uutta.

”Kahta samanlaista työpäivää ei ole, ja siitä juuri tykkään työssäni. Joka päivä eteen tulee jotakin uutta”, Tero Korpi sanoo.

Kun Tero valmistui IT-tradenomiksi Vaasan ammattikorkeakoulusta, ADSL edusti verkkokytkintekniikan huippua. Terokin asensi laajakaistaliittymiä moniin uusiin kerrostaloihin. Sitten työnantaja ja työt vaihtuivat, ja työpäivät täyttyivät rikkoutuneiden työasemien ja palvelinten korjaamisesta.

Jonkin ajan päästä IT-tradenomin teki mieli upota enemmän softan syövereihin. Vuonna 2011 Terosta tuli pohjalaisyritysten tuki ja turva, IT-järjestelmäasiantuntija. Samoja töitä hän tekee nyt Elisan palveluksessa.

Salapoliisityötä

Teron mukaan yritysten ja yrittäjien kohtaamat ongelmat vaihtelevat laidasta laitaan. Toiset ovat isompia ja toiset pienempiä harmeja. Yhteistä niille on se, että ne häiritsevät yrityksen liiketoimintaa ja katkaisevat joskus yrityksen työntekijöiden työt kokonaan.

Microsoftin Office-paketti on monissa yrityksissä tärkeimpiä työkaluja, ja Tero selvittelee usein, mistä johtuu, jos esimerkiksi Sharepoint tai OneDrive kyselevät koko ajan tunnuksia tai miksi niihin tallennetut tiedostot eivät suostu aukeamaan. Outlookin toimimattomuus harmittaa työntekijöitä Teron kokemuksen mukaan ehkä kaikkein eniten.

”Siitä tulee nopeasti paha mieli, jos sähköpostit eivät kulje.”

Joskus ongelma on Terolle jo tuttu ja siksi helppo korjata. Päivitykset saattavat aiheuttaa uudenlaisia tilanteita ja uusia ongelmia, ja silloin Tero etsii ratkaisua yhdessä tiimiläisten kanssa. Joskus oikea ratkaisu löytyy yrityksen ja erehdyksen kautta, sulkemalla eri korjausvaihtoja pois yksi kerrallaan.

”Onneksi nämä ongelmat ratkeavat yleensä aika nopeasti, ja ovat korjattavissa etäyhteyden avulla”, Tero kertoo.

Tilanne on hankalampi silloin, jos koko toimisto pimenee eikä netti eikä mikään muukaan tunnu toimivan. IT-järjestelmäasiantuntijalle tilanne on mielenkiintoinen ja tarjoaa haasteita: mistä kohtaa vika löytyy, ja miten siihen pääsee kiinni?

Salapoliisityö on kiehtovaa, mutta sitä on tehtävä nopeasti. Yrittäjät haluavat saada bisneksen taas pyörimään. Tero tiedostaa paineet, mutta ei anna niiden häiritä keskittymistään.

”Ongelmat ratkeavat kyllä jossakin vaiheessa tavalla tai toisella. Jos jotakin ei pystytä korjaamaan, keksitään tilalle korvaava ratkaisu”, Tero toteaa.

Elintärkeä varmuuskopiointi

Palvelimen hajoaminen on yritykselle kriittinen tilanne. Työnteko pysähtyy usein täysin, kun asiakasrekisterit, tuotetiedot ja kaikki muut tärkeät tiedot katoavat työntekijöiden ulottumattomiin.

”Tällainen tilanne tuli eteeni juuri vähän aikaa sitten. Vanha rautapalvelin pamahti eikä siitä enää toennut. Ei ollut myöskään mitään järkeä ruveta pistämään rahaa vanhan korjaamiseen, joten minun oli pakko keksiä kiertotie, jolla saisin infran pystyyn. Onnistuin, ja työntekijät pääsivät taas hakemaan tietoja verkkokansioista”, Tero kertoo.

Palvelimen hajoaminen paljastaa sen, miten tärkeää varmuuskopioiden ottaminen on. Tiedot voivat kadota lopullisesti, jos varmuuskopioita ei ole ollenkaan tai ne ovat vanhoja.

”Tässä tapauksessa en ollut huolissani, koska tiesin asiakkaani hoitaneen varmuuskopioinnit säännöllisesti”, Tero mainitsee.

Nyt yrityksen liiketoiminta pyörii taas – tosin väliaikaisen, eikä niin vikasietoisen, ratkaisun avulla. Yrittäjä miettii parhaillaan, hankkiiko hän uuden palvelimen omiin tiloihinsa vai vaihtaako virtuaaliseen, muualla olevaan palvelimeen.

Lue myös

Elisan asiantuntijapalvelut yrityksille

Tietohallinto ei voi levätä kesälläkään – näin pienennät it-riskejä

Yritysguru ja Omaguru auttavat, kun yrittäjällä menee sormi suuhun

Taitaja-kilpailusta otetaan vauhtia ICT-alan työuralle