Kotiverkon optimoinnilla kohti parempaa pelikokemusta

”Pelaajat ovat yksiä vaativimmista kodin laajakaistan käyttäjistä.” Näin toteaa Domoksen Riku Rintanen, joka valottaa startupin Elisa 5G Co-creation Challengessa kehittämää pilottiratkaisua pelikokemuksen parantamiseen.

Pelaamisen suosion ja ammattimaisuuden kasvaessa myös vaatimukset kodin laajakaistan suhteen nousevat. Monet pelaavat edelleen kotoaan käsin, ja tällöin verkon nopeus ja latenssi vaikuttavat avainasemassa pelaajan menestykseen. Hetkellinen viivästys tai heilahdus verkon toiminnassa näkyvät heti kohtalokkaina seurauksina pelissä.

5G-verkon yleistyminen tuo mukanaan kaivatun nopeuden ja vähäisen latenssin, mutta miten pelikokemuksesta voidaan saada vieläkin ylivertaisempi? Verkkoa optimoimalla ja haluttuja ominaisuuksia priorisoimalla.

Domoksen Elisa 5G Co-creation Challengessa kehittämä ratkaisu keskittyy juurikin verkon optimointiin pelaajan tarpeisiin vastaten. He pystyvät muun muassa koneoppimista hyödyntäen määrittelemään verkolle ensisijaiset ominaisuudet, joista pelikokemuksen aikana ei haluta tinkiä.

Miten optimointi sitten käytännössä tapahtuu? Järjestelmä pystyy tunnistamaan tietyn pelitapahtuman alkamisen verkossa. Tämän jälkeen algoritmit laskevat, mitkä verkon ominaisuudet ovat tärkeimpiä pelitapahtuman onnistumiseksi, esimerkiksi vähäinen latenssi saattaa tulla tässä kyseeseen. Tämän perusteella verkkoa aletaan optimoimaan mahdollisimman viiveettömäksi, pelikokemusta palvelemaan.

Pelaamisen lisäksi verkon optimointi taipuu myös moneen muuhun käyttötarkoitukseen, esimerkiksi yritysten käyttöön. Kun optimointiin yhdistetään vielä mahdollisuus verkon viipalointiin, voidaan vaikkapa teollisuudessa toimivalle yrityksille taata tietyt verkon ominaisuudet kriittisenä ajankohtana.

Annetaan Domoksen Rikun selittää tarkemmin, mistä heidän ratkaisussaan on kyse, ja mitä mahdollisuuksia 5G heille tuo!