Käytä analytiikkaa ja kasvata verkkokauppasi myyntiä

Analytiikkaa hyödyntämällä tunnistat verkkokaupan ongelmakohdat ja saat myynnin helposti jopa tuplattua, kertovat analytiikan ammattilaiset.

1. Ota analytiikka käyttöön alusta asti.

Vaikka olisit vasta juuri perustanut verkkokaupan eikä sinulla olisi paljoa aikaa käyttää sen analysointiin, asenna analytiikka heti sivustolle. Monissa verkkokaupoissa analytiikan saa helposti syötettyä sille osoitettuun kohtaan ilman koodausosaamista. Kun sinulla on dataa pitkältä aikaväliltä, pystyt helposti osoittamaan, mitkä toimenpiteet ovat tehokkaita.

2. Selvitä, mitkä ovat ostamisen suurimmat esteet.

Toimivassakin verkkokaupassa on usein jotain kohtia, joissa asiakas jää liian pitkäksi aikaa miettimään tai keskeyttää ostoprosessin. Yksi tyypillisimpiä syitä ostoskorin hylkäämiselle on postimaksu, mutta lisäksi kielteinen reaktio voi syntyä esimerkiksi huonoista kuvista tai epäluotettavasta yritysmielikuvasta. Kun seuraat analytiikassa koko prosessia, eli kaikkia eri sivuja, joilla asiakkaasi käy, pystyt näkemään tarkasti, millä sivulla asiakas poistuu prosessista. Tutki sivua tarkasti ja selvitä, minkälaisia ostamisen esteitä kyseiseen kohtaan liittyy.

3. Seuraa, miten asiakkaasi reagoi sivustosi kanssa.

Sen sijaan, että tarkkailisit vain konversiota, eli sitä, kuinka moni verkkokaupan kävijöistä ostaa ja siirtyy kiitossivulle, ota seurantaan myös muu vuorovaikutus sivuston kanssa. Jaetaanko tiettyjä tuotesivuja enemmän kuin toisia? Minkälaiset tuotekuvaukset toimivat millekin kohderyhmälle? Mitä vaikutusta on sillä, että yhtä tuotetta suositellaan toisen tuotteen yhteydessä? Mitä monipuolisemmin sinulla on tietoa tuotteiden kiinnostavuudesta, sitä paremmin pystyt ohjaamaan asiakastasi myyntiprosessissa eteenpäin. Jos toimit b2b-markkinassa ja haluat seurata, minkä yritysten edustajat vierailevat sivustollasi ja miten he siellä käyttäytyvät, Leadfeeder voi olla sinulle hyödyllinen työkalu.

4. Testaa pieniä muutoksia verkkokaupassa ja seuraa vaikutuksia.

Pelkällä "lisää ostoskoriin" -napin sijainnilla ja värillä voi olla isokin merkitys siihen, kuinka todennäköisesti asiakas painaa sitä. Pienillä teoilla pystyy helposti kasvattamaan verkkokaupan myyntiä ja jopa tuplaamaan sen. Rakenna esimerkiksi muutama eri vaihtoehto samasta tuotesivusta ja testaa niitä asiakkaillasi. Tällaisia testaamiseen soveltuvia sivuja, eli niin sanottuja landing pageja voi tehdä esimerkiksi työkalulla Unbounce. Tärkeää on, että testaat aina vain yhtä muuttujaa kerrallaan ja sellaisena aikana, kun muutoksille ei ole mitään muuta selittävää syytä, kuten esimerkiksi sesonkiaika tai aktiivinen markkinointikampanja. Jos haluat tarkempaa dataa siitä, miten asiakkaasi löytävät oikeat painikkeet ja valikot, voit ottaa käyttöösi myös hiiren liikkeitä seuraavan työkalun, kuten Hotjar.

5. Seuraa myös mainonnan tehoja.

Jos markkinoit tiettyä tuotetta alennushintaan isolla mainosbannerilla, on todennäköistä, että kyseisen tuotteen konversiot hetkellisesti kasvavat. Jos mainosbaneri vie tilaa muiden tuotteiden esittelyltä, voi myös käydä niin, että muiden tuotteiden myynti heikkenee. Lisäksi myös sillä on vaikutusta, kenelle ja minkälaisilla mainoksilla kauppaat mitäkin tuotetta, joten älä jätä mainontaa seurannastasi pois. Voit seurata mainontaa esimerkiksi Facebookissa asettamalla sivullesi niin sanotun Facebook-pikselin. Google-mainonnan-seuraaminen edellyttää Google Adwordsin käyttöönottoa. Jos taas haluat seurata sähköpostimarkkinoinnin tehokkuutta, tarvitset käyttöösi markkinoinnin automaatiotyökalun, kuten esimerkiksi Active Campaigner tai Hubspot. Kun seuraat lukuja, huomaat nopeasti, minkälainen mainonta toimii parhaiten ja voit optimoida mainoksesi sen pohjalta.

Artikkelia varten on haastateltu Elisan IT-liiketoimintayksikön tuotepäällikkö Eetu Mustosta sekä growth hack-tiimin kehityspäällikkö Antti Palomäkeä.

opas-icon

Verkkokaupalla myynti kasvuun

Mitkä asiat ovat tärkeitä verkkokauppaa perustettaessa ja mikä on yrittäjälle sopiva tapa perustaa verkkokauppa? Lataa opas ja olet askeleen lähempänä menestyvää verkkokauppaa.

LATAA OPAS