Kasvava yritys tarvitsee osaavan ITC-kumppanin

Erikokoiset yritykset tarvitsevat erilaisia ITC-palveluja. Samankin yrityksen tarpeet vaihtelevat eri aikoina. Tukea tarvitaan etenkin silloin, kun yritys kasvaa nopeasti.

Pohjalaisten yrittäjien ja yritysten tarpeet ovat tulleet Tuomas Koivistolle tutuiksi, sillä hän on työskennellyt alueella useita vuosia IT-asiantuntijana eri yrityksissä. Koiviston omatkin juuret ovat Pohjanmaan lakeuksilla. Välillä vain vierähti muutama vuosi pääkaupungin vilinässä. Joulukuussa hän aloitti työt Elisan Pohjanmaan aluemyyjänä. Elisalainen Koivistosta tuli, koska hän halusi töihin yritykseen, jolla on kykyä ja halua muuntautua ja kehittyä ajan haasteiden mukaan.

”Maailma muuttuu ja yritysten tarpeet muuttuvat maailman muuttuessa. Elisa pystyy mielestäni vastaamaan parhaiten näihin muuttuviin tarpeisiin”, Koivisto hahmottelee.

Mikä valvottaa yritysjohtajaa
aamuyön tunteina?

Koivisto on havainnut yritysten kaipaavaan rinnalleen kumppania, joka pysyy mukana yritysten kasvuvauhdissa. Kumppanin on oltava nopea reagoimaan, ja sillä on oltava tarjottavanaan työkaluja ja älykkäitä ratkaisuja, etenkin silloin, kun yritys haluaa kasvaa ja laajentaa toimintaansa.

Yritysjohtoa saattaa mietityttää, onko ITC-palveluja tarjoavien yritysten valmiista palvelupaketeista mitään hyötyä omalle yritykselle. Pystyykö kumppani vastaamaan juuri niihin haasteisiin, joiden parissa omassa yrityksessä painitaan?

Koivisto huomauttaa, että oikeanlaisen palvelupaketin rakentaminen lähtee yrityksen tarpeista. Kun ongelmat tunnetaan, niihin on mahdollista keksiä ratkaisut.

”Ensin on ymmärrettävä, mitkä ovat suurimmat yrityksen liiketoimintaan vaikuttavat haasteet. Mikä valvottaa yritysjohtajaa aamuyön tunteina tai minkälaisten IT-ongelmien kanssa työntekijät tuskailevat?”

Kun ongelmat tunnetaan, niihin on
mahdollista keksiä ratkaisut

Nerokkain palvelu on Koiviston mielestä sellainen, joka mukautuu erilaisiin tarpeisiin. Modulaarinen rakenne antaa yritykselle vapauden valita palvelujen kirjosta juuri ne asiat, joissa se tarvitsee ja haluaa apua.

”Samankin yrityksen IT-asioihin liittyvät tarpeet vaihtelevat yrityksen eri kasvuvaiheissa. Siksi palvelun on joustettava”, Koivisto huomauttaa.

Yrityksen kannalta paras ratkaisu on palvelu, jonka sisältöä voi muuttaa helposti suppeammaksi tai kattavammaksi, kun tilanteet ja yrityksen tarpeet muuttuvat.

Esimerkiksi Elisan Oma IT -palvelukokonaisuudessa yritys voi valita, mitkä asiat hoitaa itse ja mitkä jättää kumppanille.

Pohjatyöt kannattaa
tehdä huolellisesti

Mihinkään muutokseen ei pidä Koiviston mielestä rynnätä hätiköiden. Uuteen käytäntöön siirtyminen on sujuvaa, jos pohjatyöt on tehty huolellisesti. Koiviston kokemuksen mukaan yritysjohdon kannattaa myös kertoa työntekijöille avoimesti ja hyvissä ajoin edessä olevista muutoksista.

”Uusiin asioihin suhtaudutaan positiivisesti, jos työntekijät ymmärtävät, mitä hyötyä muutoksista on heidän omalle työlleen”, Koivisto sanoo.

Koiviston mielestä yrityksessä säästytään monelta murheelta, jos yritys onnistuu löytämään rinnalleen osaavan ITC-kumppanin, jonka osaaminen kasvaa ja kehittyy yrityksen tarpeiden mukaan.

Osaava kumppani pystyy raportoinnin ja valvonnan ansiosta myös kertomaan, milloin on aika vaihtaa työkalut uusiin. Monta ongelmaa pystytään ehkäisemään jo ennalta.

”Silloin yrityksen työntekijöillä on aina oikeanlaiset työkalut käytössään eikä yrityksen kasvu hidastu ainakaan työvälineiden takia”, Koivisto sanoo.

Haluatko kuulla, miten IT saadaan pysymään yrityksesi vauhdissa?  Pyydä yhteydenottoa täältä.

Lataa myös yrityspäättäjän käytännön IT-opas.