Kannustalo vaihtoi omat palvelimet vapauteen

Kun valmistaloja ja talopaketteja valmistavan Kannustalon piti uusia palvelimensa, löytyi tarpeen mukaan skaalautuva ja vaivaton ratkaisu Elisa Oma IT -palvelusta.

Syksyllä Kannustalossa elettiin muutosvaihetta. Yli 40 vuotta Suomessa ja maailmalla palkittuja taloja valmistanut perheyhtiö teki taloja, kuten ennenkin. Vaikka alalla oli tultu alas 2000-luvun puolenvälin huippuvuosista, hyvät talot kävivät kaupaksi.

”Yhä useampi asiakas ostaa laajimman eli muuttovalmiin paketin. Nykyisin ihmisillä ei ole halua rakentaa itse, eikä varsinkaan aikaa”, Kannustalon kehitysjohtaja Minna Herlevi sanoo.

Samaan aikaan yhtiön IT-järjestelmän päivät alkoivat olla luetut. Lisäksi niitä pitkään ylläpitänyt henkilö oli jäämässä eläkkeelle. Kannustalossa piti päättää, miten asia ratkaistaan.

”Päätimme, että on helpointa ottaa IT ostopalveluna. Me osaamme tehdä taloja, ja joku muu osaa varmasti taas nämä asiat paremmin.”

Sopivaksi ratkaisuksi löytyi Elisa Oma IT. Se on pk-yrityksille tarkoitettu kuukausiveloitteinen palvelupaketti, joka skaalautuu yrityksen koon ja sen tarvitsemien palveluiden mukaan. Yksinkertaisimmillaan Oma It on kattava puhelintuki, laajimmillaan taas täysimittainen palvelupaketti, jossa koko yrityksen ICT on ulkoistettu Elisan ammattilaisille.

Kannustalolle Oma IT oli kustannustehokas vaihtoehto

Kun vanhat palvelimet alkoivat tulla tiensä päähän, Kannustalolla mietittiin ja laskettiin moneen kertaan, miten IT-järjestelmä on järkevintä päivittää. Yksi vaihtoehto oli investoida rautaan, eli hankkia uudet palvelimet vanhojen tilalle.

Se vaihtoehto kuitenkin päätettiin unohtaa.

”Omat laitteet vaatisivat paljon kovan tason it-osaamista oman firman sisälle, ja toiminnan varmistamiseksi tämä asiantuntija taas tarvitsisi varahenkilön tai ylläpitopalvelusopimuksen. Se ei olisi mielekästä, sillä meidän kokoisessamme firmassa ei molemmille olisi normaalitilanteessa riittävästi työtä”, Herlevi kertoo.

Kannustalolle Oma IT oli ennen kaikkea kätevä vaihtoehto. Samalla Herlevi korostaa Oma IT:tä myös kustannustehokkaana vaihtoehtona omalle konesalille.

”Jos investoi rautaan, on investointi aina tehtävä raskaimman tarpeen mukaan. Oma IT:ssä sen sijaan ohjelmistomme ja tiedostomme sijaitsevat Elisan pilvessä, jolloin myös palvelun kapasiteetti skaalautuu aina tarpeemme mukaan, emmekä maksa turhasta.”

Lähituki omissa näpeissä, laitteet mukaan sopimukseen

Kun Oma IT on ollut käytössä puolisen vuotta, kokemukset ovat olleet hyviä. Teknistä apua ei ole tarvittu. Herleville riittää, kun hän tietää saavansa tukea, jos sitä tarvitaan.

”Meille tärkeää on huolettomuus ja vaivattomuus. Nyt voimme luottaa vastuun kumppanillemme. Kun molemmat keskittyvät siihen, minkä osaavat, siitä tulee se kuuluisa win-win.”

Vaikka kokonaisuus toimii, Herlevin mielestä yhtiössä pitää olla myös tietty määrä IT-osaamista omissa käsissä. Siksi yhtiössä ei ole aivan kaikkea ulkoistettu. Oma IT-asiantuntija on edelleen tärkeässä roolissa lähitukena.

”On tärkeää, että meillä on itsellämmekin ymmärrys siitä, mitä ostamme. Meillä pitää myös olla ihminen, joka kykenee ongelmatilanteissa keskustelemaan asiantuntevasti IT-kumppanin kanssa.”

Kannustalon Oma IT -paketti sisältää verkkoyhteydet, pilvipalvelut, varmistuspalvelun, IT-tuen sekä vian etsinnän ja hallinnan. Toistaiseksi Kannustalossa päätelaitteet ja puhelimet on hankittu itse, mutta tulevaisuudessa luultavasti myös ne hankitaan osana Oma IT -palvelua.

”Olisi yksinkertaisempaa, kun kaikki olisivat samassa paketissa yhdeltä luukulta. Näin myös laitteiden huolto helpottuisi ja liiketoiminnalle tärkeät laitteet tulisi varmasti uusittua ajallaan.”

Sujuva siirtyminen uuteen järjestelmään etänä

Hankintapäätöksen jälkeen Oma IT -palvelun käyttöönotto sujui Kannustalolla helposti.

”Koko homma hoidettiin kokonaan etänä. Eihän meillä tarvinnut käydä kenenkään asentamassa mitään”, Herlevi kertoo.

Niin käyttöönotto- kuin hallintatyötkin toteutetaan Oma IT:ssä etäpalveluna. Se mahdollistaa järjestelmän joustavan ja turvallisen käyttöönoton ja tuen myös koronaviruksesta johtuvan poikkeustilan aikana. Niin ikään eri puolille etätöihin hajautuneet työntekijät pääsevät nauttimaan Oma IT:n eduista.

”Joidenkin vanhimpien ohjelmiemme kanssa oli pieni epävarmuus, miten ne pilven kautta saadaan toimimaan, mutta sekin huoli osoittautui turhaksi. Olemme olleet ratkaisuumme tyytyväisiä.”

Tutustu Elisa Oma IT -palveluun

Tutustu skaalautuvaan Elisa eSali -konesaliin pilvessä

Lue myös: Viisi syytä hankkia Elisan Oma IT -palvelu ja Oma IT luo edellytykset sujuvalle renkaiden vaihdolle.