Guy Kawasaki: Disruptiot eivät synny seuraamalla rahaa

Lukuaika 2 min

Alkuperäisen Macintosh-tietokoneen markkinoinnista vastanneen Guy Kawasakin mukaan yritysten täytyy olla valmiita julkaisemaan roskaa. Fiksusti.

Nordic Business Forum 2015 -tapahtuman torstaipäivän päätti kokenut markkinointijohtaja, jolla on kokemusta niin Applen kuin Googlen palveluksesta. Guy Kawasaki tarjosi yleisölle 10 vinkkiä yrityksen johtamiseen, tuotekehitykseen ja markkinointiin. Poimimme näistä neljä parasta.

1. Luo merkitystä, älä rahaa

Aivan ensimmäisenä Kawasaki varoitti kuulijoita ihmisistä ja johtajista, joita motivoi vain raha. – Jos palkkaat ihmisiä, jotka kulkevat rahan perässä, he eivät pysy mukanasi vaikeina aikoina. Heistä et löydä jatkuvuutta, Kawasaki painotti.

Menestys syntyy seuraamalla pitkän tähtäimen visiota, jossa yrityksesi luo merkitystä maailmaan ja asiakkaidensa elämään. Jos et edes yritä luoda maailmasta parempaa paikkaa, olet väärällä polulla.

2. Oikaise seuraavaan mutkaan

Wayne Gretzky sanoi aikanaan, että pidä luistella sinne, missä kiekko on, vaan sinne missä se tulee olemaan.

Guy Kawasaki antoi ajatukselle toisen analogian puhumalla maailman kulkutien mutkista. Hänen mukaansa useimmat yritykset syntyvät mutkassa hetkellä, jolloin näkeminen kauas eteenpäin on vaikeaa. Tällöin joku löytää keinon ajaa sisäkurvista ohitse ja luoda itselleen hyvän aseman eteenpäin.

– Valitettavasti tämä ei riitä. Disruptio ei synny tekemällä parempaa samanlaista, ja useimmat yhtiöt sekä syntyvät että kuolevat samassa kurvissa, Kawasaki kuvaili. – Todellinen disruptio tapahtuu löytämällä oikotie seuraavaan kurviin.

3. Anna kaikkien kukkien kukkia

Seuraava viisauden siemen liittyy Kawasakin kokemuksiin kolme vuosikymmentä sitten Applella, jolloin hän oli vastuussa ensimmäisen Macintosh-tietokoneen julkaisusta ja markkinoinnista.

– Yrität parhaasi, kehität ja lopulta julkaiset. Sitten huomaat, että aivan väärät ihmiset ostavat tuotettasi ja käyttävät sitä aivan väärään tarkoitukseen. Tällöin ei ole syytä paniikkiin, sillä ostajat ovat aina oikeassa. Ole hiljaa ja ota rahat, Kawasaki kertoi ja sai yleisöstä äänekkäät naurut.

Macintoshin kohdalla ihmiset eivät käyttäneetkään laitetta tekstinkäsittelyyn, taulukkolaskentaan tai tietokantojen käsittelyyn. Sen sijaan PageMaker-sovelluksen myötä Macista tuli suosittu sähköisen julkaisemisen alusta.

­– Jos tuotteesi menestyy aivan toisin kuin olet ajatellut, älä panikoi, vaan lisää höyryä sillä suunnalla.

4. Jatka, baby, jatka

Kawasaki jatkoi mutka-analogiaansa myös toisesta suunnasta.

– Jos saat luotu vallankumouksen, yritä heti mullistaa oma onnistumisesi. Kukaan ei koskaan julkaise täydellistä tuotetta, vaan sinun on rohkeasti kyettävä julkaisemaan myös roskaa, Kawasaki julisti.

Hän tarkensi, ettei suinkaan tarkoita, että yritysten tulisi toimittaa asiakkailleen keskeneräisiä ja huonoja tuotteita. Sen sijaan jokaisen on ymmärrettävä, että vallankumouksellisen tuotteen ei tarvitse olla kaikissa suhteissa täydellinen. Ensimmäinen Mac oli kaikkea muuta kuin teknisesti täydellinen, mutta se sai aikaa täyden paradigman mullistuksen työpöytätietokoneiden markkinoilla.

– Älä myöskään koskaan odota, että kaikki pitäisivät sinusta ja tuotteistasi. Uskalla polarisoida, sillä ilman vihaa ei ole voimakkaita tunteita. Eikä siksi myöskään rakkautta.

Lue myös

Pohjoismaiden merkittävin business-tapahtuma käynnistyi Helsingissä

Garry Kasparov: Shakissa, sodassa ja liiketoiminnassa voitetaan taidolla

Arianna Huffington: Liian harva johtaja uskaltaa olla offline

John C. Maxwell: Maailma on täynnä johtajia, joita alaiset vihaavat