Etätyö edellyttää digitaalista peruskuntoa ja toimivia työkaluja

Kun liiketoiminta siirtyy verkkoon, pienen yrityksen menestys riippuu siitä, miten hyvin asiakas kyetään tavoittamaan ja kohtaamaan digitaalisesti.

Näiden kuuden vinkin avulla luot itsellesi digitaalisen toimiston, joka palvelee asiakasta sujuvasti ja henkilökohtaisesti

1. Pidä peruskunnosta huolta

Digitaalinen peruskunto merkitsee sitä, että kaikki tietokoneet toimivat ja puhelimet kykenevät tehokkaasti pyörittämään videopuheluita ja isojakin tiedostoja. Työpisteessä, niin työpaikalla kuin etänä, paras yhteys on useimmiten kiinteä verkkoyhteys, kun taas liikkuvaan työhön varmuutta antaa nopeassa ja luotettavassa 5G-verkossa toimiva mobiililaajakaista. Lisäksi laitteet tarvitsevat kattavan toimisto-ohjelmiston, kuten pilvessä toimiva Microsoft 365:n. Kokonaisuuden hallinnassa ja arjen ongelmissa pieniä yrityksiä auttaa Elisa Yritysguru. Luokkaa suuremmat pk-yritykset löytävät monipuolisen IT-kumppanin Elisa Oma IT -palvelusta.

2. Auta asiakasta saavuttamaan yrityksesi

Auta asiakastasi saamaan yritykseesi yhteys nopeasti ja helposti. Kiireen keskellä puheluun tai sähköpostiin vastaaminen ei aina onnistu nopeasti. Silloin ratkaisu on Outlookin kalenterin kanssa integroitava Microsoftin Bookings -ajanvarausjärjestelmä, joka voidaan upottaa niin yrityksen kotisivulle kuin sosiaalisen median kanaviin. Soittoihin vastaamista helpottaa automaattinen mobiilivaihde, jossa puhelut ohjautuvat suoraan vapaalle henkilölle ja takaisin soittaminen onnistuu koordinoidusti. Sellaisia ovat pienille yrityksille ja yrittäjille suunniteltu Elisa Puheratkaisu Vakio tai moneen kokoon skaalautuva puhelu- ja asiakaspalveluratkaisu Elisa Ring.

3. Hyvä digitaalisuus on henkilökohtaista ja helppoa

Digitaalisuuden ei tarvitse olla kasvotonta. Parhaimmillaan digitaalinen palvelu on henkilökohtaista, erottuvaa ja tekee asiakkaan arjen helpoksi. Yksinkertainen resepti toteutuu Elisan Dialogi-palvelussa. Yrittäjä voi esimerkiksi lähettää automaattisesti muistutuksen lähestyvästä renkaanvaihdosta tekstiviestillä. Asiakas voi kuitata automaattisen aikaehdotuksen vastausviestillä, ja niin koko ajanvaraus on hoidettu. Elisan tutkimusten mukaan tekstiviestit tavoittavat ihmiset hyvin, ja niiden huomioarvo on sähköpostia suurempi.

4. Pienellekin yritykselle 24/7 -asiakaspalvelu on mahdollista

Yrittäjän aika on rajallinen, asiakkaiden tiedonjano rajaton ja levätäkin pitää. Hyvä ratkaisu asiakaspalvelun laajentamiseen on chatbot, automaattinen asiakaspalvelija. Chatbot täydentää tavoitettavuutta kiireaikoina ja aukioloaikojen ulkopuolella ja kertoo, miten ja milloin ihmiset saadaan kiinni. Aiemmin chatbotin luominen vaati kuukausien koodaamista, mutta nykyisin valmiilla alustoilla, kuten Microsoftin Q&A Makerilla chatbotin voi luoda helposti. Ne hyödyntävät valmiita kysymys-vastaus-pohjia, joita voidaan muokata yrityksen tarpeen mukaan.

5. Asiakaskysely kertoo, mitä asiakkaat nyt tarvitsevat

Kun haluat tietää enemmän asiakkaiden tarpeista, kysy häneltä. Tehokas työkalu asiakaskyselyjen tekemiseen on Microsoft Forms. Sen avulla asiakaskyselyt voidaan automaattisesti lähettää asiakkaan sähköpostiin. Arvokas asiakastieto on askelta lähempänä, kun sen lähettämiseksi ei tarvitse nähdä vaivaa. Sama työkalu taipuu yrityksen omille verkkosivuille upotettuna myös tarjouspyyntöjen tekemiseen. Formsin voima on siinä, että tarkasti suunniteltu yksityiskohtainen kysely voi auttaa yritystä tekemään tarkasti kohdalleen osuvan tarjouksen.

6. Tee Teams-tapaamisista yrityksen käyntikortti

Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan aikana liiketoiminnan kivijalaksi ovat nousseet digitaaliset asiakastapaamiset. Niistä tärkeintä on käyttää Microsoft Teamsin tapaista luotettavaa ja tietoturvallista palvelua ja pitää huoli siitä, että kaikki työvälineet ovat kunnossa. Tapaaminen sujuu, kun hyvän kuulokkeen ja mikrofonin avulla ääni kuuluu erinomaisesti ja hyvän kameran avulla kasvojen ilmeet erottuvat. Teamsin Events-ominaisuuden  avulla isokin webinaari voidaan striimata eli lähettää suorana verkon kautta. Poikkeusaikana webinaarit ovat yrityksen keino näkyä ja viestiä toiminnastaan, poikkeustilan loppuessa yksi tehokas työkalu muiden asiakaskanavien joukossa. Teamsin voit ostaan osana Microsoft 365 -paketteja.

Kiinnostuitko?

Voit tutustua tarkemmin Elisan myyntijohtaja Noora Lainion juontamaan Teamsin avulla toteutettuun webinaariin, jossa Elisan asiantuntijat Jari Kotola ja Jarkko Similä kertovat, minkälaisista asioista yrityksen digikunto syntyy:

-> Yritys digikuntoon -webinaarin tallenne