Elisa Senioriapu on helppokäyttöinen digipalvelu ikäihmisille

Elisa Senioriapu tuo seniorin läheiset ja tukiverkostot yhden kanavan kautta omaan kotiin. Palvelu on helppokäyttöinen apu arjessa pärjäämiseen.

”Etäällä läheisistään asuvat seniorit saavat Elisa Senioriavun kautta monikanavaista tukea ja apua. Helppokäyttöisen tabletin avulla läheiset ovat yhden painalluksen päässä omasta olohuoneesta tai palvelukodista”, kertoo Elisan Head of Customer Experience Insights Hanna-Maija Kiviranta.

Senioriavun kehittämisessä on lähdetty liikkeelle nimenomaan palvelun helppoudesta. Heti käyttövalmis palvelu koostuu tabletista, tabletin ohjelmistosta sekä sisällöntuotannon ja -hallinnan liittymästä.

”Seniorin ei tarvitse itse opetella eri sovellusten latailua tai SIM -korttien asennuksia, vaan omaan lähipiiriin kuuluva omainen tai terveydenhuollon palvelutarjoaja voi nostaa tablettiin reaaliajassa tarvittavat sovellukset etänä helppokäyttöisen online-portaalin kautta”, Kiviranta havainnollistaa.

”Mukaan saadaan helposti myös lähiomaisten kuvat. Jo se tuo turvaa seniorille, että tuttua kuvaa näpäyttämällä saa suoran puhe- ja videoyhteyden esimerkiksi omiin lapsiin tai lapsenlapsiin. Kuvilla ja visualisoinneilla on käyttöliittymässä iso merkitys, kun puhutaan henkilöistä, jotka eivät ole älypuhelinsukupolvea”, Elisan Health – Multiserviceplatform Business manager Hannu Meriläinen täydentää.

Monipalvelujärjestelmä tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia

Senioriapu on osa Elisa Monipalvelujärjestelmää. Kyseessä on Suomessa kehitetty digitaalinen palvelujärjestelmä yhteydenpitoon, tiedottamiseen, viihtymiseen ja asiakaspalautteiden keräämiseen. Monipalvelujärjestelmä on suunniteltu etenkin sosiaali- ja terveysalan henkilökunnan ja sen potilaiden tarpeisiin.

Senioriapu helpottaa sosiaalista kanssakäymistä ja auttaa lisäämään vireystilaa.

Palvelujärjestelmä on jo käytössä esimerkiksi HUS:in Naistenklinikalla potilashotelli Perhepesässä, jossa tarjotaan synnytyksen jälkeistä hoitoa terveille synnyttäjille ja vastasyntyneille. Potilashuoneissa on tabletit, joiden kautta saa tietoturvallisen chat-yhteyden hoitohenkilöstön kanssa.

”Chat-yhteys on ollut kovassa käytössä. Huoneista tulee valtavasti kysymyksiä, joten säästää hoitohenkilöstön aikaa, kun moniin niistä voi vasta kanslian päätteeltä. Tableteissa on myös ohjeistuksia jo valmiina”, Meriläinen kertoo.

Monipuolisuutensa ja muokattavuutensa ansiosta monipalvelujärjestelmä taipuu erilaisiin käyttökohteisiin, ja nyt siitä on räätälöity erityisesti senioreille tarkoitettu palvelu. Sen loppukäyttäjiä ovat yli 70-vuotiaat seniorit ja senioriapua kotiin tarjoavat yksityiset ja julkiset palvelutuottajat. Palvelu on suunniteltu terveydenhoidon käyttöön ja se tuotetaan Elisan konesaleista Suomessa.

Videoyhteyden avulla asiat onnistuvat etänä

Senioriavun kautta ikäihmisen luona vieraileva sairaanhoitaja voi jo ennakkoon kysyä päivän kuulumisia. Siten hän tietää, miten varautua vierailuun, eikä kotikäynnin arvokasta aikaa kulu asioiden selvittelyyn. Seniorikodissa vieraileva hoitaja osaa myös ottaa kaiken tarvittavan mukaansa, jos matka potilaan luo on pitkä.

Palvelussa on avoimet ohjelmistorajapinnat, joten sitä voidaan räätälöidä palveluntarjoajan brändin mukaiseksi ja integroida avoimen rajapinnan yli palveluntarjoajan muihin järjestelmiin. Luotettavaa ja tietoturvallista sisältöä voidaan tarjota monilla eri kielillä.

Omaisten asuessa eri puolella Suomea palvelun kautta voi ottaa videopuhelun viranomaisen, omaisen ja seniorin kesken.

”Se mahdollistaa asioiden hoitamisen etänä. Ei tarvitse matkustaa esimerkiksi Helsingistä Kajaaniin, vaan asia saadaan sovittua nopeasti videoyhteyden välityksellä”, Kiviranta sanoo.

Palvelun tarjoama data auttaa kehittämään omaa toimintaa

Senioriapu-palvelun käyttäminen tuottaa palveluntarjoajille hyödyllistä dataa käytettävistä toiminnoista. Data helpottaa palveluntuottajaa kehittämään palvelua ja omaa toimintamallia tarpeen mukaan.

Palvelun avulla tietoa saadaan välitettyä moneen suuntaan. Sairaalakäynnin jälkeinen tieto siirtyy potilaalle ripeästi, ja tablettiin on helppo lisätä vaikkapa kuntoutusohjeita tai lääkemuistuttajia.

”Kunnissa ja sairaanhoitopiireissä laitteiden ylläpitoon kuluu paljon resursseja, etenkin jos jokainen osasto on hankkinut niitä erikseen. Elisan vakioidun standardikonseptin saa ketterästi esimerkiksi palvelutalon hallittavaksi”, Meriläinen vinkkaa.

Senioriapu-tabletti tuo helpotusta myös palvelutaloihin. Yhteydenpidon hoituessa suoraan tabletin kautta voivat omaiset myös jakaa omalta kännykältä puhetta, kuvia tai videoita, jotka varmasti ilahduttavat kotona tai etäällä lähiomaisistaan pysytteleviä senioreita.

Lue lisää digitaalisesta monipalvelujärjestelmästä täällä sekä aidoista käyttökokemuksista.

Katso täältä  digihoivaa käsittelevään webinaaritallenne.