Dynamics 365 – Asiantuntijoiden 3 pointtia tietohallinnolle

Tänä syksynä tapahtuneen yhdistymisen myötä Fenix Solutionsin ja Elisan Dynamics 365 -asiantuntijoiden muodostamasta uudesta tiimistä löytyy Suomessa poikkeuksellisen laajaa teknistä kokemusta järjestelmän hyödyntämisestä vaativissa asiakastoteutuksissa.

Dynamics 365 -asiantuntijat Jukka Niiranen ja Mika Vääräniemi istuivat yhteisen pöydän ääreen pohtimaan mitkä ovat yritysten IT-johdon näkökulmasta kolme keskeistä teemaa, jotka tekevät Microsoft Dynamics 365:stä ainutlaatuisen alustan yrityksen liiketoimintasovellusten kehittämiselle.

1.    Helposti hallittava kokonaisuus, joka toimii kuin Microsoftin muutkin tuotteet

Jukka: “Tietohallinnon tehtävien kannalta pilvipalveluiden viidakko saattaa kasvaa äkkiä niin tiheäksi, ettei sieltä tahdo saada raivattua tietään päivänvaloon isommallakaan viidakkoveitsellä. Jos pitäisi pystyä tunnistamaan minne kaikkialle yrityksen asiakastietoa tallennetaan ja kenellä työntekijällä siihen on minkäkin tasoiset oikeudet, niin loppukäyttäjälle houkuttelevaksi hiotut modernien sovellusten käyttöliittymät saattavatkin paljastaa takaansa varsin karun todellisuuden järjestelmien ylläpidosta vastaaville pääkäyttäjille.”

Mika: “Samaa mieltä. Huomasin juuri äsken LinkedIn-keskustelun, jossa kyseltiin, että mitä järjestelmiä on muilla LinkedIn-käyttäjillä käytössä myynnin ja markkinoinnin hallintaan. Moni listasi 8-10 erillistä järjestelmää, jotka vaativat omat kirjautumistunnukset ja jotka eivät keskustele keskenään. Microsoft pilvimaailmassa kaikki toiminnot ovat yhden kirjautumisen takana ja yhteisen datan voima tuo selvää kilpailuetua erillisiin järjestelmiin verrattuna.

Hallittavuuden näkökulmasta Office 365 Admin portal on se yksi ja ainoa paikka, jota kautta käyttäjiä hallitaan, yksinkertaista, eikö totta? Myös GDPR asettaa vaatimuksia, josta yhtenä esimerkkinä olkoon järjestelmien toimintojen lokitus. Office 365 Activity Logging täyttää kyseisen vaatimuksen keräämällä taustalla dataa siitä, mitä tietoja käyttäjät ovat tarkastelleet ja mitä tiedoille tehneet. Järjestelmän ylläpitäjille toiminnot on helppo kytkeä päälle tarpeen mukaan.

Elisan kaltaisen kumppanin mahdollisuudet tarjota yhdeltä luukulta niin liiketoimintasovelluksiin kuin vaikkapa infrastruktuuriin liittyvää asiantuntijapalvelua voivat etenkin vikatilanteissa vähentää merkittävästi asiakkaalta itseltään vaadittavaa koordinaatiotyötä eri tahojen välillä viestimisessä.

Jukka: “Harvoinpa CRM-ratkaisuihin erikoistuneilla Dynamics 365 -konsulteilla itsellään on käytännön valmiuksia lähteä ratkomaan esimerkiksi pääsynhallintaan tai palveluväyliin liittyviä ongelmia, vaikka nämä Microsoftin pilvipalveluina olisikin hankittu. Tällöin on helpottavaa tietää, että naapuritiimistä voi saada eturivin asiantuntijoita avuksi esimerkiksi Office 365:een tai Azureen liittyvien tarpeiden läpikäyntiin yhdessä asiakkaan kanssa.”

2.    Ikivihreä pilvialusta, joka päivittyy jatkuvasti

Dynamics 365 on muuttunut aina vaan tiheämmin päivittyväksi pilvipalveluksi, jonka kautta Microsoft pyrkii tuomaan esiin viimeisimmät tuotekehityksensä saavutukset esim. koneoppimisen ja data-analytiikan alueilla. Tuotteiden pääversiot julkaistaan virallisesti kaksi kertaa vuodessa (April & October release), mutta käytännön tasolla päivityksiä ohjelmistoihin saapuu viikoittain.

Jukka: “Perinteiset CRM-projektit ovat usein olleet sarja isoja taisteluita, joissa ollaan Big Bangina joko rakentamassa täysin uutta taikamasiinaa vastaamaan liiketoiminnan kaikkiin unelmiin, tai sitten kasaamassa pieleen menneen operaation jäljiltä seulaksi ammuttua konetta takaisin toimintakuntoon. Taisteluiden välissä vetäydytään pitkäksi aikaa poteroihin parantelemaan haavoja ja keräämään voimia, jotta taas räiskinnän alkaessa oltaisiin valmiita marssimaan kohti todennäköistä häviötä.

Tällainen kuluttava toimintamalli on onneksi väistymässä taka-alalle, kun kaikki osapuolet ovat huomanneet jatkuvan kehittämisen ja pienten kokeilujen tuottavan paljon parempia tuloksia ja minimoivan miehistötappiot projekteissa.”

Mika: “Jatkuva kehitys on ehdottomasti se suunta, johon olemme menossa. Fenixillä tämä ajattelutapa on ollut käytössä jo pitkään ja mallin tuloksellisesta käytöstä on meillä runsaasti hyviä asiakasesimerkkejä. Microsoftin puolelta voidaan mainita esimerkiksi Wordin, Excelin ja nyt myös Teamsin nivominen saumattomaksi osaksi Dynamics 365 -ratkaisua. Lähitulevaisuudessa osastokohtaiset PowerApps-sovellukset ja Flown käyttö tietojen siirtoon nousevat yhä suurempaan rooliin. ”

Jukka: “Osana Microsoftin MVP-verkostoa olen päässyt näkemään syvemmältä Dynamics 365 -tuotekehitysorganisaation sisältä niitä ajureita ja valintoja, jotka lopullisiin julkaistaviin sovelluksiin vaikuttavat. Vaikka tämä MS-yhteistyö toki on luottamuksellista, on siitä silti huomattava apu pohdittaessa asiakkaiden kanssa niitä ratkaisuja ja teknologioita, joita heidän olisi fiksua pyrkiä Dynamics 365:n laajasta paletista hyödyntämään – ja mitkä palaset taas kannattaa kenties jättää hetkeksi kypsymään.”

3.    Osa Power Platformia, johon Microsoft investoi merkittävästi

Vaikka Dynamics 365 -tuoteperhe onkin kasvanut nopeasti, on kuitenkin merkittävin laajentuminen tapahtunut tuotteiden alta löytyvästä alustasta. Microsoft Power Platformiksi sittemmin ristitty kokonaisuus koostuu Dynamics 365 Customer Engagement -tuotteiden tietokantana jo aiemmin toimineesta Common Data Service for Appsista (CDS), jonka päälle voidaan ilman koodausta rakentaa liiketoimintasovelluksien käyttöliittymiä PowerAppsin avulla. Tietolähteiden välistä prosessiautomaatiota ohjataan Microsoft Flowlla, ja prosessien tuloksia ja data-analyysia tehdään Power BI:n raportointivälineillä.

 

 

 

Jukka: “Miksi jokaiseen liiketoimintasovellukseen pitäisi olla omat lisenssit, käyttöliittymät, rajapinnat ja hallintamekanismit? Microsoftin vahva panostus Power Platformin esille tuontiin perinteisten CRM- ja ERP-kontekstien ulkopuolella on osoitus siitä, että nyt ollaan rakentamassa näistä aineksista kaikkien tietotyöläisten arkea koskettavia työkaluja.

Oli sitten kyse sisäisten HR-lomakkeiden ja hyväksyntäprosessien fiksummasta toteutuksesta, tai kentällä liikkuvan huoltohenkilöstön mobiilista asiakas- ja tuotetiedon hyödyntämisestä, PowerAppsin avulla voidaan tuoda modernit työvälineet organisaation uniikkeja prosesseja tukemaan, ketterästi ja ilman räätälikoodia. Jo kertaalleen lisensoituja sovelluksia uusissa käyttökohteissa hyödynnettäessä pystytään myös optimoimaan jatkuvia kustannuksia.”

Mika: “Jukka, unohdit vielä mainita Azure-palvelun. Azuressa toimiva koneoppiminen ja analytiikka tutkivat Dynamics 365:n ja PowerApps-sovellusten tuottamaa dataa ja antavat konkreettisia ehdotuksia myyntitoimenpiteiksi ja ennusteita myynnin kehittymisestä tulevaisuudessa. Azuren älykkäät palvelut voivat yhdistää myös Outlook-sähköpostin syövereissä olevia tietoa Dynamicsin tietoihin vähentäen käsin tehtäviä kirjauksia ja auttaen käyttäjiä keskittymään oleelliseen.!

Jukka: “Lopulta kyse ei niinkään ole esim. parhaan myynti-CRM:n löytämisestä vaan ekosysteemivalinnasta. Mikäli ollaan tavoittelemassa prosessien digitalisaatiota sillä tasolla, jossa dataa ei ainoastaan siirretä papereilta ja Exceleistä tietokantaan, vaan sen käsittelyyn luodaan kokonaan uutta automatiikkaa ja analytiikkaa, väittäisin kriittisimmän pisteen olevan sovellusten välisen yhteispelin taitamisessa.

Siinä missä entisajan Microsoft pyrki suojelemaan monopolistista asemaansa markkinoilla pitämällä sovellusten raja-aidat korkealla, nykypäivän Microsoft on globaalisti suurin avoimen lähdekoodin kontribuoija. Sama asenne näkyy myös tavassa, jolla Power Platrformin palveluita pyritään tuomaan mahdollisimman laajasti asiakkaiden nykyjärjestelmiin liitettäviksi digitalisaation konkreettisiksi rakennuspalikoiksi.”

Mika: “Tismalleen!”

Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Kokosimme Jukan ja Mikan näkemysten lisäksi 3 pointtia, jotka kiteyttävät Dynamics 365:n hyödyt tietohallinnon ja liiketoiminnan johtamisen näkökulmasta.

LATAA INFOGRAAFI

Mika Vääräniemi

Fenixin perustajiin kuuluva Mika Vääräniemi toimii Dynamics 365 -asiantuntijatehtävissä. Hän on erikoistunut vaativiin integraatio- ja käyttöönottoprojekteihin. Tätä nykyä Mika keskittyy pitkältä PowerPlatformin mahdollisuuksiin ja soveltamiskohteisiin.

Jukka Niiranen

Elisan Dynamics 365 Tech Lead Jukka Niiranen on työskennellyt Microsoftin CRM-ratkaisujen parissa vuodesta 2005 alkaen ja nähnyt kuinka Dynamicsin myötä tehokkaat prosessiautomaation välineet ovat siirtyneet ohjelmistoprojekteista liiketoiminnan asiantuntijoiden pöydälle, tehden samalla sovellusten kehityksestä merkittävästi käyttäjälähtöisempää. Jukka on jakanut aktiivisesti kokemuksiaan ja ajatuksiaan blogeissa ja sosiaalisessa mediassa, minkä ansiosta hän on saanut Microsoft Most Valuable Professional (MVP) palkinnon jo kuutena peräkkäisenä vuotena.