Chatin pieni ikkuna avaa uusia mahdollisuuksia pk-yrityksen myyntiin

Lukuaika 2 min

Chat-palvelu nähdään usein vain mahdollisuutena vastata asiakkaan kysymyksiin, mutta se on paljon muutakin. Tässä viisi loistavaa syytä panostaa chattiin ja kehittää sen avulla omaa liiketoimintaa.

Teksti: Kalle Viira

1. Kysy itse ja kehity

Hyvä chat-palvelu seuraa sivustosi liikennettä ja kertoo suorana lähetyksenä vierailijoista. Näet kuinka monta ihmistä sivustoa katsoo, mitä sivuja he tutkivat ja kuinka kauan he viettävät milläkin sivulla aikaa. Ota itse ohjat käteen ja kysy kuinka voit auttaa, kerro kohdennetusti uusista ja suositeltavista tuotteista, sitouta vierailija yritykseesi ja hanki arvokasta tietoa asiakkaasta.

Paras tapa kehittää omaa toimintaa, viestintää ja verkkopalvelua on kuunnella. Sen voi aloittaa chat-ikkunasta ja reagoida asiakkaan tarpeisiin heti.

2. Tehosta toimintaasi

Chat-palvelun voi valjastaa omien resurssien mukaan. Voit rauhassa hoitaa muita asioita ja hälytysääni ilmoittaa, kun sinulla on asiakas chatissa. Markkinointi ajaa liikennettä verkkosivuille, jolloin tätä liikennettä pitää hyödyntää tehokkaasti. Chat tarjoaa näkymän digitaaliseen kauppaan ja siellä liikkuviin potentiaalisiin asiakkaisiin.

Chattiin saa myös yhteydenottolomakkeen ja automatisoituja tervehdyksiä kertomaan tulevista tuotteista tai kampanjoista. Oikein hyödynnetty chat-ikkuna luo arvokkaita myyntiliidejä ja kerää tärkeää asiakastietoa, silloinkin kun palvelija ei ole paikalla. Muista, chat elää sinun ehdoillasi.

3. Ohjaa asiakasta

Chatin ylläpito ei vaadi täysiaikaista työvoimaa, eikä sen käyttöönoton lähtökohta ole työvoiman sitouttaminen. Chatin ylläpitäjän ei tarvitse tietää kaikkea yrityksesi tuotteista tai palvelusta, tärkeää on kysyä oikeat kysymykset, saada yhteystiedot ja lähettää laadukas liidi oikealle myyjälle. Voit hyvillä mielin ulkoistaa chatin, jolloin maksat vain saaduista kontakteista.

Chat yhdistää sujuvasti palvelun automaation ja henkilökohtaisen kontaktin. Sen kautta voi suositella ja johdatella asiakasta. Verkossa liikkuva asiakas on yhtä lailla kiinnostunut tuotteesta, verraten fyysiseen myymälään, ja tarvitsee sinun apuasi sekä on avoin ehdotuksille.

4. Tarjoa asiantuntijoita

Pelkkä chatin olemassaolo tuo luotettavuutta ja turvaa. Verkkosivuston takana on silloin ihminen, joka tuntee toimialan. Asiakkaalla on aina mahdollisuus inhimilliseen kontaktiin.

Chatin ei tarvitse olla etusivulla. Laita omat chat-ikkunat eri sivuille ja ohjaa kommunikointi oikeille ihmisille heti kättelyssä. Jos joku tuote ei tarvitse mielestäsi chattia, mutta sen asennus tai huolto tarvitsee, aseta chat ikkuna vasta näille sivuille.

5. Aloita heti ja testaa

Chat ei vaadi jatkuvaa päivystämistä tai teknistä osaamista. Ulkoisella palvelimella toimiva verkkopohjainen chat-palvelu asentuu hetkessä. Rekisteröitymisen jälkeen saat koodipätkän, jonka ylläpitäjä kopio hetkessä olemassa olevalle verkkosivustolle.

Ohjaa asiakaspalautteet ja reklamaatiot omaan chattiin ja kerää helposti analysoitavaa tietoa. Samalla pääset suoraan kommunikointiin asiakkaan kanssa. Esitä kysymyksiä kehittämään palvelua, kerää yhteystietoja, käytä ikkunaa popup-mainoksena, korosta yrityksesi tapaa toimia ja nosta asiantuntijuutta tai erottuvaa äänensävyä. Testaa viestejä, jaottele asiakaskontakteja, katso ja kuuntele.

Artikkelia varten haastateltiin Elisan Chat tuotteesta vastaavaa Business Manageria, Tiina Silanderia.

——

Kokeile Elisa Chat -palvelua sitoumuksetta ilmaiseksi kahden viikon ajan ja testaa millä kaikilla tavoilla oma yrityksesi voi hyötyä chatista. Toimiva ja helppokäyttöinen Elisa Chat maksaa vain 24,90€ kuukaudessa.