Café Siilinkarissa investointi 5G:hen on panostus asiakaspalveluun

Asiakaspalveluun panostaminen sai perinteikkään perheyhtiö Linkosuon avaamaan Tampereen ensimmäisen 5G-kahvilan Cafe Siilinkariin.

Ei ole sattumaa, että Linkosuon Café Siilinkari on valjastanut Elisan 5G-verkon ensimmäisenä Tampereella asiakkaidensa käyttöön. “Siilinkarin kahvila täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Siilinkarissa olemme tuoneet ensimmäisenä tamperelaisille niin hampurilaisen kuin Coca-Colan. Nopean 5G-yhteyden tarjoaminen asiakaspalveluna ensimmäisenä Tampereella sopii Siilinkarin kahvilalle oikein hyvin”, Linkosuon toimitusjohtaja Timo Jänne kertoo.

Linkosuon toimitusjohtaja Timo Jänne Café Siilinkarin 5G-aamiaisella 30.1.2020.

Linkosuo on tänä vuonna 84 vuotta täyttävä perinteikäs tamperelainen perheyhtiö, jonka leipomot, kahvilat ja lounasravintolat työllistävät noin 190 henkilöä. Perheyhtiön pitkän menestyksen taustalla on ollut panostaminen laatuun ja asiakaskokemukseen.

“Asiakaspalvelu on meille erittäin tärkeä tekijä. Tämä päivänä asiakas pystyy hetkessä antamaan risut ja ruusut. Haluamme pitää asiakkaistamme hyvää huolta ja luoda heille hyviä palveluja. Nopea 5G-yhteys on yksi tällainen palvelu”, Jänne kertoo Linkosuon periaatteista.

Vuonna 1960 perustettu Café Siilinkari Tampereen keskustassa on kaupungin legendaarinen kohtauspaikka. Sinne tullaan treffeille ja olemaan, opiskelemaan ja tekemään etätöitä. Nopea 5G-yhteys saa asiakkaat viihtymään entistäkin paremmin.

“5G on hieno kokemus. Yhteys oli heti auki ja todella nopea. Tietotekniikka on mennyt tosi paljon eteenpäin”, Jänne kertoo omasta kokemuksestaan.

Cafe Siilinkarissa 5G-reititin jakaa huippunopean 5G-yhteyden langattomana wifi-yhteytenä kahvilan asiakkaille.

“Jatkossa mietimme mihin laajennamme 5G-yhteyksiä. Esimerkiksi meillä on Hervannassa kaksi lounasravintolaa, joissa käy satoja ammatillisesti teknisesti orientoituneita lounasasiakkaita, joille nopeampi yhteys voisi olla tärkeä osa asiakaspalvelua”, Jänne pohtii.

Elisan 5G-verkko laajenee kovaa vauhtia

5G-verkkoa rakennetaan parhaillaan kovaa vauhtia eri puolilla Suomea. Elisa on avannut ensimmäisenä Suomessa 5G-verkkoja useille paikkakunnille. Verkkoja on jo 13 kaupungissa, joista Tampere oli ensimmäinen. Tampereella Elisan 5G kattaa tällä hetkellä koko ydinkeskustan alueen lisäksi muun muassa Hervannan. Kokonaisuudessaan jo yli 1,5 miljoonaa suomalaista asuu Elisan 5G-verkon peittoalueella (tilanne helmikuussa 2020).

Suomalaiset käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa ja kulutus vain kasvaa entisestään. Tähän tarpeeseen 5G vastaa. Kymmenen kertaa 4G:tä nopeammat yhteydet ja suurempi kapasiteetti, jonka ansiosta verkko ei ruuhkaudu, ovat ehdottomia 5G:n valtteja sekä kotitalouksille että yrityksille. Entistä useampi käyttäjä voi esimerkiksi surffata netissä tai katsoa korkealaatuisia videoita samanaikaisesti.

Yritykset hyödyntävät 5G:tä muun muassa nopeiden yhteyksien takaamiseen kaikille työntekijöille, erilaisten laitteiden ja ajoneuvojen etäohjaukseen ja reaaliaikaiseen tuotannon valvontaan.

Elisa PalveluSprint auttaa yrityksiä alkuun 5G:n hyödyntämisessä

“Ensimmäisenä kannattaa olla yhteydessä omaan Elisan vastuumyyjään, jonka kanssa voi lähteä yhdessä ideoimaan millaisia palveluja haluaa asiakkailleen tarjota”, Elisan liiketoimintajohtaja Petteri Svensson vinkkaa yrityksille, jotka haluavat lähteä pilotoimaan 5G:n hyötyjä.

Café Siilinkarin kaltainen etätyöntekijöiden ja opiskelijoiden asiakaskokemukseen panostaminen nopean 5G-yhteyden avulla yleistyy. “Mitä nopeammat ja paremmat nettiyhteydet ovat, sitä joustavampaa työnteosta tulee. Mitä tahansa töitä voi pian tehdä etänä mistä vain”, Svensson sanoo.

5G:n hyötyjä ja myynnissä olevia 5G laitteita ja liittymiä esittelemässä Café Siilinkarin 5G-aamiaisella 30.1.2020. Kuvassa Elisan myynnistä Ville Ala-Nikkola (vasemmalla), liiketoimintajohtaja Petteri Svensson ja taustalla Linkosuon toimitusjohtaja Timo Jänne.

Elisa PalveluSprint on palvelu, jonka avulla yritykset voivat lähteä ratkaisemaan liiketoimintansa haasteita. “Siinä Elisan palvelumuotoilijat haastattelevat asiakasta useampaan kertaan ja luovat Elisan asiantuntijoiden avulla ratkaisun liiketoiminnan haasteisiin. Ratkaisun yksi teknologinen osa voi olla huippunopea 5G-yhteys.”

“Ratkaisut liiketoiminnan haasteisiin syntyvät yleensä yhdistelmästä erilaisia asioita. Parhaan ratkaisun voi löytää vain kokeilemalla. Nyt kannattaa kokeilukulttuurin hengessä lähteä asiantuntijoiden avulla pilotoimaan, mikä toimii ja mikä ei. Ilman aktiivista kokeilua suomalaiset yritykset jäävät 5G:n hyödyntämisessä jälkijunaan”, Svensson kannustaa yrittäjiä.