Best Seller Competition nostaa esiin tulevaisuuden myyntiammattilaiset

Moderni myynti vaatii kuuntelutaitoja ja asiakkuustiedon älykästä analysointia. Tulevaisuudessa myyjien osaamispaletissa psykologiset taidot vain korostuvat.

Jo yhdeksättä kertaa järjestettävä Best Seller Competition  -myyntikilpailu seuloo esiin ammattikorkeakoulujen parhaimmat myynnin opiskelijat. Koko kevään myyntitaitojaan hioneiden opiskelijoiden kärki kuudesta ammattikorkeakoulusta eri puolilta Suomea kokoontuu 19. huhtikuuta Helsingissä järjestettävään finaaliin.

”Opiskelijat saavat autenttista sparrausta ja tärkeää palautetta kovan tason osaajilta. Myyntijohtajamme ovat muun muassa kilpailun tuomaristossa sekä yritysten ostajina, joille kilpailijat myyvät palveluja”, Elisan yritysasiakasyksikön johtaja Anna-Mari Ylihurula sanoo. Elisa on yksi Best Seller Competitionin päätukijoista.

Anna-Mari Ylihurula, Elisan yritysasiakasyksikön johtaja

Best Seller Competition -myyntikilpailun tavoitteena on nostaa ammattimaisen asiakkuus- ja myyntityön arvostusta ja kehittää Suomen talouselämällekin tärkeää myyntiosaamista. Myyjäksi ei synnytä, ei etenkään moderniksi myyjäksi. Myyntityö on taito, joka opitaan.

 

Moderni myyjä tekee asiakkaan elämästä helpompaa

Minkälaisia taitoja myynnin- ja markkinoinnin ammattilaiset sitten tarvitsevat? Markkinoiden kehitys ja digitalisaatio ovat nostaneet myynnin roolia ja vaatimustasoa entisestään. Ajatus myyjistä supliikkeina helppoheikkeinä ja luukuttajina on vanhentunut jo aikaa sitten. Eikä modernin myynnin taitoja opita vain kirjoista tai myyntitekniikkoja hiomalla. Olennaista on kyetä asettumaan asiakkaan asemaan.

”Keskeistä asiakkuus- ja myyntityössä on halu auttaa asiakasta ratkaisemaan liiketoimintansa ongelmia sekä kyetä haastamaan heitä. Tämä korostuu entisestään tulevaisuudessa”, Ylihurula sanoo.

Palvelut, tuotteet, ratkaisut ja substanssi on toki osattava, mutta pelkkä tuotejargon ei pitkälle riitä. Useimmiten asiakas on jo ottanut selvää tuotteesta tai palvelusta ennen myyjän tapaamista. Jopa yli 60 prosenttia ostopäätöksistä on tehty jo ennen kuin myyjä on ollut edes yhteydessä asiakkaaseen.

Ylihurula korostaa, että myyjälle on olennaista ymmärtää, minkälaista arvoa hän voi tuottaa asiakkaalle.

”Eikä kyse ole vain taloudellisesta arvosta. Myyjän on kyettävä kuvaamaan mahdollisimman selkeästi, miten hänen myymänsä ratkaisu parantaa liiketoimintaa tai helpottaa asiakkaan elämää. Moderni myynti vaatii ihmissuhdetaitoja ja tarkkaa psykologista silmää”, Ylihurula sanoo.

Asiakas- ja myyntitapahtumassa on osattava kysyä oikeita kysymyksiä, keskittyä etenkin kuuntelemaan ja vastata omilla ratkaisuilla asiakkaan liiketoiminnan tarpeeseen.

”Jopa niin, että myyjä pystyy tarkentavilla kysymyksillään auttamaan asiakasta ajattelemaan uudella tavoin.”

 

Tiedon murskaus- ja anlysointitaidot erottavat menestyjät

 

Pietari Suvanto, yksi ohjelmisto- ja teknologiatalo Vainun perustajista on Ylihurulan kanssa samoilla linjoilla: Tieto on modernissa myynnissä entistä suuremmassa roolissa.

Pietari Suvanto, Co-founder & Chairman, Vainu

”Tulevaisuuden myyjillä, asiakkailla ja ostajilla on yhä enemmän dataa käytössään. Voittajiksi valikoituvat ne, jotka osaavat kaivaa olennaisen suuresta massasta, analysoida ja työstää tietoa ja käyttää sitä hyväkseen”, Pietari Suvanto sanoo.

Tästä on myös kyse Best Seller Competitionissa. Kilpailijat pääsevät käyttämään Vainun kehittämää sovellusta, tietokantaa yli 140 miljoonasta eri puolilla maailmaa sijaitsevasta yrityksestä Suomen ja Pohjoismaiden yritykset mukaan lukien. Sovellus tuottaa pitkälle analysoitua tietoa yrityksistä.

”Kilpailijoiden tehtävänä on hyödyntää sovellustamme, jota käyttää reaalimaailmassa jo lähes 2 000 yritystä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa”, viime vuoden parhaaksi myyntiorganisaatioksi valitun Vainun Pietari Suvanto sanoo.

 

Best Seller Competition on tärkeä rekrytointikanava

Vuonna 2014 perustettu Vainu on osannut hyödyntää big dataa tehokkaasti. Ohjelmistotalolla on kaikkiaan 160 työntekijää Helsingin toimiston lisäksi Tukholmassa, Oslossa, Amsterdamissa ja New Yorkissa. Eikä kasvulle näy loppua.

”Meille Best Seller Competition on tietenkin myös hieno mahdollisuus lisätä näkyvyyttä, eikä vähiten tulevaisuuden myyntiammattilaisten keskuudessa. Kilpailussa pääsemme lisäksi näkemään, miten uudet sukupolvet ajattelevat ja toimivat. Tämä on mielenkiintoinen oppimisen paikka puolin ja toisin.”

Anna-Mari Ylihurula on Suvannon kanssa samaa mieltä. Myös Elisalle on tärkeä olla siellä, missä tulevaisuuden osaajat näyttävät kyntensä.

Samalla he luovat positiivista työnantajamielikuvaa nuorten keskuudessaan.

”Teemme paljon oppilaistoyhteistyötä, tarjoamme lopputyö- sekä harjoittelu- ja kesätyöpaikkoja. Kilpailu on yksi rekrytointikanavistamme”, Ylihurula sanoo.

 

Finaalipaikka tarkoittaa lähes varmaa työpaikkaa

Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, Vainu ja Elisa eivät joudu pettymään myyntikilpailun tasosta. Vuorovuosin Helsingin Haaga-Helian ja Turun ammattikorkeakoulun järjestämän kilpailun taso on todella kova.

”Viime vuosina kaikki finalistit ovat saaneet vähintään yhden työtarjouksen kilpailun aikana. Voittajilla on yleensä useampi vaihtoehto, joista valita”, Pirjo Purovesi, kilpailun johtaja ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun myynnin koulutusohjelman lehtori sanoo.

Pirjo Purovesi, Best Seller Competition -kilpailun johtaja ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun myynnin koulutusohjelman lehtori

Yritykset kisaavat erinomaisista myyjistä ja haluavat hyviä osaajia. Best Seller Competitionissa pärjääminen onkin opiskelijoille kova meriitti.

”Muutenkin kilpailu on opiskelijoiden kehittymisen kannalta merkittävää. On arvokasta saada huippuammattilaisilta palautetta omasta suoriutumisesta”, Purovesi sanoo ja kertoo kollegansa Pirjo Pitkäpaasin tuoneen Best Seller Competition -myyntikilpailun Yhdysvalloista Suomeen yhdeksän vuotta sitten.

”Yksi kilpailun tavoitteista on nostaa ammattimaisen myyntityön arvostusta entisestään.”

Anna-Mari Ylihurula painottaa samaa. ”On tärkeä näyttää, ettei myyntityötä hoideta vasemmalla kädellä. Se on vaativaa ja arvostettua huippuammattilaisten työtä.”