Automaatio vie viestit maanviljelijöille

Lukuaika 2 min

Maatalousyrittäjien tarpeet ja vaatimukset muuttuvat, kun maatilat siirtyvät sukupolvelta toiselle. Digitaalisessa ympäristössä kasvaneet uudet yrittäjät odottavat, että myös maatalousalan palvelut ovat saatavilla parilla klikkauksella.

SSO Rauta-Maatalous Oy tarjoaa asiakkailleen maatalous-, rauta-, kone-, puutarha- ja eläintarvikepuolen tuotteita ja palveluita. Markkinoinnin asiantuntija Päivi Talikka on ollut Osuuskaupalla töissä jo 18 vuotta. ”Maailma muuttuu hurjaa vauhtia myös maatalouden puolella. Nykyään maatalousyrittäjien traktoreissa on tabletit, joista he hallinnoivat ja seuraavat työtään”, hän sanoo.

Hänen mukaansa markkinoinnin digitalisointi lähtee usein liikkeelle välttämättömyydestä. ”Esimerkiksi meidän nettisivumme olivat vielä reilu vuosi sitten niin vanhat, että ne eivät taipuneet enää asiakkaidemme tarpeisiin”, kertoo Päivi.

Tästä tarpeesta lähti käyntiin laajempi työurakka, jonka tarkoituksena oli digitalisoida SSO Rauta-Maatalouden markkinointi. Ensimmäisenä lähdettiin uudistamaan verkkosivut hyödyntäen markkinoinnin automaatiojärjestelmää.

Kiinnostavia viestejä kohdennetusti

”Halusimme vähentää työlästä paperien pyörittelyä ja samalla myös keskittää asiat yhteen järjestelmään, jonka kautta saisimme hoidettua kaiken aina kohderyhmien tunnistamisesta myynnin tehostamiseen. Hubspot tuntui oikealta työkalulta tähän”, toteaa Päivi.

Elisan ja sen kumppanin Zeelandin avustamana SSO Rauta-Maatalous on lähtenyt viimeisen vuoden aikana hyödyntämään automaatiojärjestelmän heille tarjoamia mahdollisuuksia: SSO:n tapahtumia on markkinoitu sosiaalisessa mediassa ja muualla verkossa.

Kiinnostuneiden asiakkaiden on mahdollista tilata ajankohtaiset uutiset, tapahtumat ja tarjoukset suoraan sähköpostiinsa. Viestejä on myös alettu kohdentamaan tarkasti rajatuille kohderyhmille.

”Me tarjoamme hevospuolen asiakkaille tallikortin, jolla he saavat erilaisia etuja ja tarjouksia. Uudistuksen myötä siirsimme tallikortin hakemisen nettiin. Jo tämän seurauksena hakemusten määrä lisääntyi noin 50%:lla. Sen lisäksi olemme voineet automaation avulla kohdentaa tallikorttilaisille juuri heitä kiinnostavia viestejä eli esimerkiksi tarjouksia hevostarvikkeista.”

Päivin mukaan markkinoinnin automaatiossa on lukematon määrä mahdollisuuksia, joista he ovat päässeet hyödyntämään vasta murto-osaa.

”Tavoitteena on palvella asiakkaita vielä tehokkaammin: haluamme tarjota entistä enemmän heitä kiinnostavaa tietoa heille sopivassa kanavassa. Tulevaisuuden yhtenä tavoitteena on esimerkiksi saada liikkeidemme reaaliaikaiset varastotilanteet näkyville verkkoon, jotta asiakas voi nopeasti tarkastaa kännykältään, onko hänen tarvitsemansa tuote liikkeessä”.

Eskarista eteenpäin

”Käytännössä olemme markkinoinnin automaatiossa vielä ’eskarissa’. Tavoitteena on valmistua ylioppilaaksi”, naurahtaa Päivi.

Kehittymisen kannalta tärkeimmässä roolissa ovat Päivin mukaan yhteistyökumppanin tuki ja oma halu oppia uutta.

”Saamme Elisalta ja Zeelandilta laajempaa tietoa siitä, miten voimme päästä tavoitteisiimme. Olen kuitenkin itse aina mieluummin opetellut asiat, kuin että joku tekee ne puolestani. Vain siten voi oppia hyödyntämään digitaalista ympäristöä kaikkein parhaiten.”

Uudet opit ovat alkaneet myös näkyä käytännössä: automaation ansiosta SSO:n asiakkaat saavat entistä helpommin ja nopeammin tietoa heille tärkeistä asioista. SSO esimerkiksi ostaa maanviljelijöiltä viljaa ja myy sen eteenpäin teollisuudelle.

Nyt maanviljelijät pystyvät nopeasti katsomaan viljan ostohinnat uusilta verkkosivuilta ja lähitulevaisuudessa kiinnostuneet saavat myös ajankohtaisia muistutuksia hintojen muutoksista sähköpostiinsa. Nettisivujen kävijämäärät ovat tuplaantuneet viimeisen vuoden aikana.

Digitalisoinnin vaikutukset näkyvät työntekijöidenkin arjessa.

”Uudistus säästää työaikaa ja tuo pidemmän päälle kustannussäästöjä. Kyseessä on kuitenkin laajempi sisäinen muutos, jossa joudutaan luopumaan totutuista tavoista ja opettelemaan uusia. Tämä ei aina ole helppoa. Onneksi meidän työntekijämme ovat ymmärtäneet, miten tärkeästä muutoksesta on kyse”, tuumaa Päivi.

Päivin neuvot markkinoinnin digitalisointia aloitteleville yrityksille:

  1. Uskalla olla rehellinen asioiden nykytilanteesta. Yhteistyökumppanilta saa parhaat vinkit, kun kertoo suoraan, missä asioissa on puutetta ja mitä asioita ei esimerkiksi hoideta vielä ollenkaan digissä vaan täysin manuaalisesti.
  2. Ota asiakkaat mukaan kehitykseen jo alkuvaiheessa. Kerää tietoa siitä, millaista ja missä kanavissa infoa kaivataan. On paljon helpompaa kuunnella asiakkaita jo alussa, kuin vasta jälkeenpäin tajuta, mitä he olisivat kaivanneet.
  3. Kaikkea ei saavuteta yhdessä yössä. Uudet järjestelmät tarjoavat niin paljon mahdollisuuksia markkinoinnin ja myynnin tehostamiseen, että niitä kaikkia ei millään pysty hyödyntämään heti. Aloita jostain, testaa ja opi. Uudistus tapahtuu siinä ohessa.

 

Lue myös

Data on markkinoinnin uusi valuutta 17

Ketterä energia- ja vesiyhtiö on jo totta

Sovelluskehitystä Microsoftin ja Elisan valmiskomponenteilla: case Porokolari-sovellus

Elisa vei Valmetin tietoverkon 2030-luvulle 22