IT-asiantuntijan osaaminen on liian arvokasta rutiineihin tuhlattavaksi

Yrityksissä työntekijöiden ja asiantuntijoiden aika on liian kallista tuhlattavaksi. Ainakaan sitä ei kannata käyttää IT-asioista murehtimiseen.

Monissa yrityksissä työntekijöiltä kuluu paljon työaikaa, kun tietokone kaatuu tai tietoyhteydet reistailevat. Harmillisten, ja usein melko pienien murheiden ratkaiseminen estää työntekijöitä tekemästä varsinaista työtään.

Kokkolassa työskentelevän Elisan myyntipäällikön Tomi Häggblomin mielestä yrityksessä kannattaa harkita vakavasti uusien ratkaisujen käyttöönottoa, jos työntekijöiden työaikaa hukkaantuu toistuvasti IT-ongelmien kanssa painiskeluun.

IT-henkilöstön resurssit vapautuvat IT-ympäristön kehittämiseen

Kun yritys hankkii kumppanin huolehtimaan perustason IT:stä, vapautuu yrityksen IT-asiantuntijoiden työaika yrityksen liiketoiminnan digitalisoimiseen.

Elisan Oma IT -palvelua ei ole tarkoitettu korvaamaan yrityksen omaa IT-osastoa, vaan toimimaan sen tukena. Kun kumppani huolehtii rutiineista, yrityksen oman IT-henkilöstön resurssit vapautuvat IT-ympäristön kehittämiseen ja tulevaisuuden haasteisiin valmistautumiseen”, Häggblom kertoo.

Palvelusta hyötyvät myös ne yritykset, joissa työntekijät hoitavat IT-asioita oman toimensa ohella sekä yritykset, joissa ei ehkä ole ollenkaan IT-asioihin perehtyneitä henkilöitä.

”Oma IT tuo joka tapauksessa yritykseen lisäkäsiä ja turvaa esimerkiksi sellaisiin tilanteisiin, kun yrityksen oma IT-asiantuntija sairastuu tai katkaisee vaikkapa jalkansa”, Häggblom toteaa.

Palvelupaketin sisältöä on helppo laajentaa tai supistaa

Oma IT on modulaarinen palvelukokonaisuus, josta yritys voi helposti valita haluamansa palvelut. Yritys päättää itse, mitä palveluja se ostaa ja mistä asioista se huolehtii itse.

Modulaarisen rakenteen ansiosta Oma IT mukautuu erilaisiin tilanteisiin. Palvelupaketin sisältöä on helppo laajentaa tai supistaa, kun tilanteet ja tarpeet yrityksessä muuttuvat.

Elisan vastuuta voidaan esimerkiksi väliaikaisesti kasvattaa, kun yrityksen oma IT-asiantuntija parantelee jalkaansa sairaslomalla. Kun hän palaa takaisin töihin, palataan Oma IT -palvelupaketissakin alkuperäiseen sisältöön.

Oma IT -paketin palvelut ja hinnat sovitaan etukäteen. Hinta määräytyy valitun sisällön ja esimerkiksi työasemien ja palvelimien määrän mukaan. Sopimus on voimassa toistaiseksi.

Suurin osa ongelmista saadaan ratkaistua jo puhelun aikana

Oma IT -palvelun hankkivat yritykset saavat käyttöönsä vain heitä varten olemassa olevan palvelunumeron, jossa kysymyksiin vastataan arkisin 7-21.  Työntekijät tietävät, mihin pitää soittaa, jos tietokoneiden tai yhteyksien kanssa tulee ongelmia. Oman palvelunumeron ansiosta puhelimessa ei tarvitse jonottaa, ja suurin osa ongelmista saadaan ratkaistua jo puhelun aikana.

”Pystymme hoitamaan lähes kaikki IT-tuki- ja ylläpitoasiat tänä päivänä etäyhteyden ja automatisoinnin kautta. Jos puhelinsoitto ja etätuki eivät riitä, tulemme tarvittaessa yritykseen ratkaisemaan ongelmaa”, Häggblom sanoo.

Laitteet omasta Puodista

Oman palvelunumeron lisäksi Oma IT -asiakkaat saavat käyttöönsä oman verkkokaupan. Oma IT Puodista yritykset voivat tilata uusia laitteita, milloin haluavat. Puoti on auki kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä. Elisan asiantuntijat auttavat valitsemaan yrityksen tarpeisiin soveltuvat työkalut.

Haluatko kuulla lisää Oma IT:n hyödyistä? Pyydä yhteydenottoa täältä.

Lataa myös yrityspäättäjän käytännön IT-opas.