5 syytä miksi IT-palvelujen keskittäminen kannattaa

Näin vapautat tärkeiden IT-asiantuntijoiden resursseja digitalisaation edistämiseen

Tietotekniikan peruspalvelut kannattaa keskittää yhteen paikkaan. Kun työasemat ja palvelimet, niiden asennukset ja ylläpito, älypuhelimet ja tabletit, verkkoyhteydet, ohjelmistolisenssit sekä työntekijöiden IT-tuki ovat saman palveluntarjoajan käsissä, yritys pystyy paremmin tehostamaan työn tekemistä uuden teknologian keinoin.

1. Selkeät vastuut tuovat helppoutta

Yhden IT-kumppanin mallissa yrityksen kaikilla työntekijöillä on aina tieto, mihin olla yhteydessä apua tarvittaessa. Tuen saaminen nopeutuu ja IT-ongelmien ratkaiseminen on nopeampaa ja helpompaa, kun vastuut ovat selkeät. Näin ei tarvitse miettiä, kenelle asia kuuluu. Turhaa säätämistä ei enää ole.

2. Vapauttaa resursseja digitaalisuuden edistämiseen

Suurin liiketoiminnallinen hyöty IT-palvelujen keskittämisestä on, että yrityksen johdolla ja asiantuntijoilla ei mene turhaa aikaa ja resursseja IT-infran organisointiin. Kun perustietotekniikka on yrityksessä kunnossa, asiantuntijoille vapautuu aikaa ja resursseja keskittyä työn tuottavuuden parantamiseen. Miten esimerkiksi digitalisoinnin avulla tuetaan uusia työtapoja ja liikkuvaa työtä? Miten digitaalisilla palveluilla parannetaan myyntiä ja asiakaspalvelua?

3. Auttaa kehittämään IT-palveluja

Kun vastuu IT-palvelujen käytännön hoitamisesta on yhdellä kumppanilla, sujuvan arjen kehittäminen helpottuu. IT-kumppanille tulee hyvä ymmärrys yrityksen liiketoiminnan kokonaisuudesta ja liiketoiminnalle kriittisistä IT-toiminnoista. Tällöin kumppani pystyy kehittämään IT-ympäristöä liiketoimintaa tukevaksi. Yrityksen kannattaakin hyödyntää kumppanin osaamista mahdollisimman monipuolisesti. Uudenlaiset pilvipalvelut edellyttävät jatkuvaa osaamisen päivittämistä, ja sellaista osaamista on yleensä vain kumppaneilla.

4. Sujuvaa ongelmien ratkaisua

Miten voi olla varma, että kaikki IT-palvelut ovat varmasti hyvin hoidettuna ja niiden tekninen tietoturva on kunnossa? Monen kumppanin mallissa eri sopimusten laajuudet pitää määritellä tarkasti. Toisaalta kaikki IT:n osa-alueet pitäisi kattaa sopimuksissa, ja toisaalta pitäisi välttää päällekkäisyyksiä, jotka lisäävät kustannuksia. Kun IT-kokonaisuuden vastuu on yhdellä kumppanilla, kaikki IT-asiat ovat varmasti huomioitu. Ongelmien ratkaisu on myös sujuvampaa, kun vastuu hyvästä toimintaympäristöstä on yhdellä, eikä vastuuta ongelmista voi pallotella eri kumppaneiden välillä.

5. Keskitetty kokonaisuus selkeä ja helppo kilpailuttaa

Yrityksen oma työmäärä vähenee merkittävästi yhden IT-kumppanin mallissa. Useiden kumppanien hallinta vie yllättävän paljon aikaa ja resursseja, kun laajimmillaan palvelimet, laitteet, tukipalvelut, valvonta, varmistukset ja lisenssit hankitaan eri kumppaneilta. Pilkottu kokonaisuus ei ole selkeä ja siksi se on työläs kilpailuttaa. Yhden kumppanin mallissa sopimus kannattaa laatia sellaisiksi, että kumppanin vaihtaminen on tarvittaessa helppoa. Kun IT-kokonaisuus on luotu selkeäksi, se on myös helppo kilpailuttaa.

Elisa Oma IT on erityisesti PK-yrityksille suunniteltu kokonaisvaltainen IT-ulkoistuspalvelu. Se pitää sisällään valitsemasi palvelut sekä tuen ja ylläpidon. Tutustu Elisa Oma IT -palveluun.

opas-icon

Lataa yrityspäättäjän IT-opas

Pahimmillaan yritysten työntekijät menettävät jopa 4 tuntia työaikaa viikossa IT-ongelmien vuoksi. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla. Yritysten yleiset IT-ongelmat ovat ratkaistavissa hyvällä suunnittelulla ja määrätietoisella toteutuksella. Oppaastamme saat tietoa yleisimmistä ongelmista ja ratkaisukeinoista.

LATAA OPAS