5 asiaa, jotka yrittäjän on syytä tietää maksamisen tulevaisuudesta

Yritys ei pärjää ilman maksavaa asiakasta. Siispä kokosimme viisi asiaa, jotka jokaisen yrittäjän on syytä tietää maksamisen ja laskuttamisen kehityssuunnista.

1. Anna muiden murehtia maksutavoista

Ennen vaihtoehtoja oli simppelisti kaksi: käteinen tai kortti. Nyt yrittäjän pitäisi ymmärtää mitä PayPal, Apple Pay, Danske Mobile Pay ja monet muut maksutekniikat tarkoittavat niin myymälätoiminnan kuin verkon kannalta.

EU:n uusi maksupalveludirektiivi kasvattaa kirjoa entisestään, sillä se antaa täysin uusille toimijoille mahdollisuuden luoda maksamisen mobiilisovelluksia, jotka kytkeytyvät suoraan kuluttajan omaan pankkiin.

Yrittäjän kannalta tärkeää tässä on ymmärtää, että korttimaksaminen ei katoa, vaikka korttitiedot piilotetaan näkymättömiin palveluiden, sovellusten tai erilaisten mobiililaitteiden sisälle.

Fyysistä myyntipistettä pyörittävän yrittäjän ei välttämättä tarvitse murehtia maksutapojen lisääntymisestä yhtään, sillä uudet maksutavat voi ulkoistaa maksupäätteen toimittajan harteille. Jos sertifioidun maksupäätteen hankkii kertaostoksen sijaan palveluna, yrittäjä voi olla varma, että yritys on aina valmis hyödyntämään kuluttajien suosimia uusia maksupalveluita.

2. Syleile mobiilia nyt

Mobiilimaksamisen läpimurrosta on puhuttu jo vuosia, ja juuri nyt yleistymistahti on maailmalla erittäin nopeaa. Maksaminen älypuhelimella tai älykellolla eivät ehkä vielä näy Suomen katukuvassa, mutta ne kurkistavat jo aivan kulman takana.

Maksamisessakin helppous on tie kuluttajien suosioon, mikä yrityksen kannalta voi tarkoittaa joko asiakkaan sitouttamista tai ohjaamista kilpailijan pakeille. Valmistautuakseen tulevaan yrittäjien tulisi aktiivisesti miettiä keinoja maksamisen kynnyksen madaltamiseksi. Tässä mobiili on erityisen tärkeässä roolissa, sillä siellä asiakkaatkin liikkuvat.

Yksi helppo keino mobiilin hyödyntämiseen juuri nyt on Mobiilimaksu, joka mahdollistaa maksun veloittamisen osana puhelinlaskua. Mobiilimaksu on täysin digitaalinen palvelu, joka on helppo ottaa käyttöön ilman laiteinvestointeja. Esimerkiksi HSL käyttää pääkaupunkiseudulla Mobiilimaksua julkisen liikenteen kertalippujen myymiseen.

Mobiilimaksun helppous antaa mahdollisuuksia laskuttaa myös hyvin pienistä asioista. Lipputuotteiden lisäksi yritys voisi myydä esimerkiksi verkkosisältöä, kuten julkaisuja, ohjeita, asiakirjaluonnoksia, tutkimuksia ja muuta tietoa.

3. Irtaudu asiakkaasi luokse

Perinteinen myymälämalli, jossa kassa odottaa ulko-oven vieressä, on auttamatta vanhentunut. Pysyäksesi liikkuvan asiakkaan vauhdissa, sinun on löydettävä tie suoraan hänen luokseen.

Liikkuvan maksupäätteen avulla maksaminen voidaan siirtää perinteisen kassakoneen luota toreille, messuille tai vaikka kotikäynneille. Tämä kasvattaa yrityksen myyntimahdollisuuksia merkittävästi, sillä kauppaa voidaan tehdä missä vain kuluttajat liikkuvat.

Mobiilin maksupäätteen etu on myös siinä, että pilvipalveluun nojaavana tuotteena sen ominaisuuksia voidaan kasvattaa jälkikäteen. Pelkän laskuttamisen lisäksi kassajärjestelmää voi laajentaa vaikka tuote- ja varastonhallinnalla, asiakasrekisterillä tai markkinointikyvykkyyksillä.

Ja pilvipalvelun luonteen mukaisesti kaikilla työntekijöillä on pääsy ajantasaiseen tietoon mistä tahansa.

4. Turvaa liiketoimintasi huolella

Sertifioidut maksupäätteet ovat käytännössä itsenäisiä suojattuja tietokoneita, joista tieto lähtee tietoliikenneyhteyksiä pitkin salatussa muodossa. Sertifioitujen maksupäätteiden käyttö on turvallista niin yrittäjille kuin kuluttajille. Korttitiedot pysyvät tallessa päätteessä, eivätkä joudu vääriin käsiin.

Maksupäätteiden pitää lisäksi toimia erittäin luotettavasti, sillä yhä harvempi kantaa enää käteistä mukanaan. Riittävät volyymit ja varmistukset ovat ehdoton edellytys maksupäätoiminnassa. Kapasiteetti myös varmistaa, että tilitykset korttiyhtiöiltä yrittäjälle saapuvat varmasti ja viivytyksettä.

Jätä verkkomaksamisen järjestäminen sellaiselle toimijalle, johon voit varmasti luottaa. Tunnettuus takaa myös kuluttajien luottamuksen maksutapaa ja samalla yritystäsi kohtaan.

5. Seuraa uutta maailmaa avoimesti

Kivijalan ja verkkokaupan vastakkainasettelusta puhutaan paljon, mutta hedelmällisempää olisi miettiä koko aihetta asiakkaan näkökulmasta. Älä siis murehdi sitä viekö verkko sinulta asiakkaat, vaan pohdi mitä asiakkaasi itse asiassa haluavat ja miten sinä voit heitä palvella?

Yksi verkkokaupan selvä etu on siinä, että asiakkaat jättävät itsestään luontevasti paljon tietoja oman ostokäyttäytymisensä osalta. Tämän avulla voit tehdä hyvästä asiakaspalvelusta tai toisiaan tukevien tuotteiden valikoiman hallinnasta kilpailuedun lähteen. Kivijalassa taas voit kohdata asiakkaasi kasvokkain ja kuulla heidän huolensa.

Voisiko raja-aitoja näiden kahden väliltä kaataa? Tai voisitko laajentaa omaa vaikuttavuuttasi verkon avustuksella?

Kivijalkayritykset pystyvät laajentamaan verkkokauppojen ja verkkomaksamisen ansiosta liiketoimintansa maantieteellistä aluetta. Kansainvälisille markkinoille menevien yrityksien kannattaa huomioida kansainväliset maksutavat kuten PayPal, Apple Pay tai vaikkapa Klarna.

Vinkit antoi Elisan korttimaksamisen asiantuntija Mari Heikkinen, Business Manager, Card Payments.

 

opas-icon

Lataa opas maksupäätteen valintaan

Harkitsetko uuden maksupäätteen hankintaa? Maksupääte ei ole mikä tahansa laite, sillä se pyörittää leijonanosaa yrityksen rahaliikenteestä. Tässä oppaassa kerromme, mitä kaikkea maksupäätteen valinnassa kannattaa ottaa huomioon, ja mitä Elisan nykyaikaiset maksupäätepalvelut tarjoavat.

LATAA OPAS