4 vinkkiä yrityksen nettiyhteyden hankintaan

Jotta bisnes pyörii, täytyy tiedon kulkea. Toimintavarma nettiyhteys syntyy oikeista laitteista ja oikein mitoitetusta liittymästä.

1. Kartoita tarpeesi myyjän kanssa

Yrittäjän täytyy keskittyä bisnekseen, eikä hänellä ole aikaa tutkia nettiteknologian syvintä olemusta. Kun olet hankkimassa liittymää, mieti silti etukäteen, millaisessa käytössä liittymä sinulla on. Pyöritätkö paljon raskasta dataa, onko sinulla jatkuvaa maksuliikennettä vai lähetätkö vain silloin tällöin muutaman sähköpostin?

Hyvä myyjä osaa kysyä ja kartoittaa yrittäjän tarpeet. Yhdessä hänen kanssaan teet nopeasti analyysin, millainen liittymä sinulle parhaiten sopii.

Kun valitset palveluntarjoajaa, kannattaa valita sellainen, jolla on näyttöjä asioiden sujumisesta.

2. Ota oikea liittymä, saat oikeat palvelut

Oikein mitoitettu liittymä tuo kilpailuetua. Yritysten tarpeet on huomioitu parhaiten yritysliittymissä. Niissä on panostettu kokonaispalveluun, luotettavuuteen ja häiriötilanteiden nopeaan ratkaisuun, sillä aika on yrittäjälle rahaa. Yritystuotteiden helpdeskissä ymmärretään yritysten toimintaympäristö sekä niiden käyttämät tuotteet. Siksi asioiden selvittely ja ratkaisut sujuvat nopeasti.

Yritysliiittymissä on erilaisia palvelutasoja, joilla voidaan nopeuttaa avun saantia. Esimerkiksi jos reititin katoaa verkosta, Elisa Netti Plus -sopimuksessa etävalvonta saa hälytyksen ja käynnistää viankorjauksen välittömästi – parhaimmillaan vika on korjattu, ennen kuin yrittäjä ehtii edes sitä huomata.

Yritysliittymissä yrittäjä saa pilven kautta käyttöön helposti palveluja ja ohjelmia, jotka tuovat toimintaan ammattimaisuutta. Elisa Toimisto 365 -paketissa Office-sovellusten lisäksi pakettiin kuuluu sähköposti, kalenteri, videoneuvottelu, tallennustilaa pilvestä sekä verkkotunnus yrityksen nimellä.

3. Hanki riittävän nopea liittymä

Pilvipalvelut tarjoavat paljon etuja, mutta jotta pilvestä saa irti kaiken mahdollisimman tehokkaasti, on niin verkosta liittymään tuleva latausnopeus kuin lähetysnopeus verkkoon päin oltava riittävän suuria. Käytännössä 5–10 Mbit/s on jo moneen käyttötarkoitukseen – Skype-puheluita myöten – riittävä lähetysnopeus. 100 Mbit/s tarjoaa jo todella hyvää vauhtia, jota enempää harvoin tarvitsee.

Vaikka mobiiliyhteydet ovat nykyään nopeita, iltaisin kuluttajien some- ja viihdekäyttö voi ruuhkauttaa mobiiliverkkoa. Jos verkon jatkuva varma toiminta on kriittistä, kannattaa harkita kiinteää liittymää. Esimerkiksi ravintolan maksuliikenne ei saa tökkiä, ja varma yhteys on bisnekselle elintärkeää.

4. Pidä laitteet ja liittymät ajan tasalla

Yrittäjällä riittää huolehdittavia asioita ja erilaisia kuluja. Ei kuitenkaan kannata säästää väärissä paikoissa, sillä toimimattomat laitteet ja liittymät voivat aiheuttaa ongelmia, joiden kanssa säätämiseen menee hermot ja aikaa – eli rahaa. Niin tietokoneet, tabletit kuin puhelimet kannattaa päivittää 3–4 vuoden välein ja tarkastaa aika ajoin, että internet-liittymä ja reitittimet ovat teknisesti ajanmukaisia. Samoin pitää huolehtia, että ohjelmien päivitykset ovat kunnossa. Oikean kumppanin kanssa kaikki nämä hoituvat vähällä vaivalla.

Juttua varten on haastateltu Elisan Senior Business Manager Antti Rajalaa.

Tutustu millainen yrityksen liittymä sopii juuri sinulle.

Tökkiikö yrityksesi netti? Lue lisää missä syy voi olla.