12 askelta menestyvän verkkokaupan perustamiseksi

Nykyaikaisten työkalujen avulla verkkokaupan perustaminen käy hetkessä. Se vaatii vain 12 askelta. 

Teksti: Matti Lintulahti

1. Hanki verkkokaupalle oma verkkotunnus ja sähköpostiosoite

Jos verkkokaupallasi ei ole sopivaa internet-osoitetta eli verkkotunnusta, hanki sellainen. Suomessa verkkokauppaa käyvälle riittää .fi-verkkotunnus. Jos yritykselläsi on jo verkkosivu, jolla ei ole paljon sisältöjä, yrityksesi verkkotunnus kannattaa ottaa verkkokaupan käyttöön. Toinen vaihtoehto on niin sanottu alidomain. Se voi olla esimerkiksi internet-osoite kauppa.yrityksennimi.fi.

Luo verkkokaupalle myös verkkokaupan nimen mukaiset sähköpostiosoitteet. Näin kaikki asiakasviestit ja tilausvahvistukset tulevat asiakkaille tutusta osoitteesta.

2. Kirjaudu sisään verkkokauppa-alustaan

Helpoin, nopein ja edullisin tapa aloittaa verkkokauppa on pilvipohjainen palvelu, jolloin palveluntarjoaja huolehtii palvelun teknisestä toimivuudesta. Näin voit keskittyä oman kaupan rakentamiseen, markkinointiin ja myyntiin.

Kannattaa valita pilvipalvelu, jota voi kokeilla ilmaiseksi ilman sitoutumista, kuten Elisa Verkkokauppa. Pilvipohjaisessa palvelussa verkkokaupan käyttöönotto sujuu nopeasti ja pääset perustamaan verkkokauppaa, joka myös kasvaa yrityksesi tarpeiden mukaan.

3. Tee pakolliset dokumentit

Laita ensimmäisenä lain ja hyvän toimintatavan vaatimat dokumentit kuntoon. Tällaisia ovat muun muassa rekisteriseloste, toimitusehdot, palautusehdot, peruutusehdot ja -lomake sekä yhteystiedot. Elisa Verkkokaupassa on valmiina esitäytetyt pohjat kaikkiin pakollisiin dokumentteihin. Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta löytyy tarkempaa tietoa Verkkokauppaan liittyvistä säädöksistä sekä ohjeet, miten täyttää pakolliset dokumentit oikein.

4. Valitse toimitustavat ja logistiikkakumppanit

Määrittele seuraavaksi oman verkkokaupan toimitustavat ja -maksut. Mieti, määräytyykö tuotteen toimitusmaksu painon, kappalemäärän vai tilaushinnan perusteella? Tarjoatko esimerkiksi tietyn tilaushinnan ylittäneille ilmaisen toimituksen? Mitkä ovat toimitusajat, joilla pystyt tuotteet perille toimittamaan? Logistiikassa ja kuljettamisessa kannattaa käyttää oman verkkokaupan myyntialueelle sopivia kotimaisia ja kansainvälisiä logistiikkakumppaneita kuten Posti, Matkahuolto, PostNord, DHL ja UPS. Elisa Verkkokaupasta löytyy tuki kaikille tärkeimmillä kotimaisille ja kansainvälisille kumppaneille.

5. Valitse maksutapavälittäjät

Päätä, mitkä kaikki maksutavat hyväksyt verkkokaupassasi. Toimijoita on paljon ja niiden hinnoittelu vaihtelee. Suomessa asuville asiakkaille riittävät kotimaiset maksutavat, mutta kansainvälisille markkinoille pyrkivien verkkokauppojen kannattaa valita myös globaaleja maksutapaoperaattoreita, kuten PayPal.

Elisa Verkkokaupassa on lähes 20 kotimaista ja kansainvälistä vaihtoehtoa maksutapavälittäjiksi, ja niitä voi myös kilpailuttaa. Kun olet verkkokauppiaana tehnyt sopimukset haluamiesi maksutapavälittäjien kanssa, voit ottaa maksutavat käyttöön verkkokaupassasi.

6. Valitse halutut maat ja kielet

Jos myyt vain Suomeen, suomen kieli riittää ainakin alkuvaiheessa. Jos myyt myös maailmalle, sivuston tietojen pitää olla vähintään englanniksi. Jos kuitenkin tavoittelet tosissasi asiakkaita tietystä maasta, palveluiden on hyvä olla kyseisen maan kielellä. Esimerkiksi Ruotsiin myyvän verkkokaupan kannattaa palvella ruotsin kielellä. Hyvät verkkokauppa-alustat määrittävät automaattisesti oikeat alv-kannat eri maihin, mikä helpottaa kansainvälisen verkkokaupan perustamista.

7. Päätä tuoteryhmät ennen tuotteiden lisäämistä

Ostokokemus helpottuu, kun tuotteita voi selata tuoteryhmien mukaan. Kun luot tuoteryhmiä, mieti miten asiakkaasi toimisi. Minkälaisia tuotekategorioita hän hakisi etsiessään tuotetta. Apua voi saada myös kurkkaamalla, mitä tuoteryhmiä kilpailijat käyttävät. Yleensä päätason tuoteryhmiä kannattaa olla alle kymmenen. Yksi tuote voi olla useammassa tuoteryhmässä, jolloin tuotteet löytyvät asiakkaan näkökulmasta helpommin.

8. Tee hyvät ja tarkat tuotetiedot

Satsaa hyviin tuotetietoihin. Parhaat verkkokaupat panostavat tuotteiden ominaisuuksia kuvaaviin teksteihin ja kuviin, koska tarkat tuotetiedot auttavat myymään. Kun asiakas näkee selkeästi, mitä on ostamassa, palautusten määrä vähenee. Yksityiskohtaiset kuvat ja huolella kirjoitetut tekstit myös markkinoivat verkkokauppaa. Tästä on erinomaisena esimerkkinä Varusteleka. Varo kopioimasta suoraan maahantuojan tuotetekstejä. Se antaa ylimalkaisen vaikutelman, eikä edistä kauppasi näkyvyyttä hakukoneissa. Kansainvälisessä verkkokaupassa tuotetiedot pitää olla kohdemaiden kielillä.

9. Lisää tuotetiedot verkkokauppaan

Kun kaikki on valmista, kuvaustekstit ja tuotetiedot kannattaa lisätä verkkokauppaan kerralla. Kaikki tuotetiedot ja niiden varastotiedot pystyy lisäämään verkkokauppaan kerta-ajona esimerkiksi excel-tiedoston avulla. Tuotekuvat voit lisätä verkkokaupassa helposti tuotetietojen lisäyksen jälkeen. Jos yritykselläsi on käytössä Elisa Kassa, sen kivijalkakaupan varastonhallinnan voit integroida verkkokauppaan. Näin kaikki tuotetiedot ja varastosaldot ovat ylläpidettävissä yhdessä ja samassa paikassa.

10. Säädä verkkokaupan ulkoasu kohdalleen

Suunnittele verkkokaupan ulkoasu huolellisesti. Hyvä tapa on tutustua aluksi menestyviin verkkokauppoihin ja verkkokauppa-alustan suosituimpiin sivupohjiin. Ne on suunniteltu parhaiksi havaittujen käytäntöjen pohjalta. Kuluttajat ovat jo oppineet, mistä esimerkiksi ostoskori yleensä verkkokaupoissa löytyy.

Satsaa myös verkkokaupan etusivuun. Etusivu on hyvä markkinapaikka. Sinne kannattaa yleensä nostaa myydyimpiä ja suosituimpia tuotteita sekä tuotteita, joita haluaa myydä. Elisa Verkkokaupassa on useita sivupohjia valittavaksi oman verkkokaupan tarpeisiin.

11. Lisää yrityksen logot ja brändivärit verkkokauppaan

Kun omassa verkkokaupassasi on tuotteet paikallaan ja sivupohjat valittu, yrityksen logo ja verkkokaupan värit on helppo säätää yrityksen brändin mukaisiksi. Tämän jälkeen verkkokauppa onkin testaamista vaille valmis julkaistavaksi. Verkkokaupan perustamisen este ei tänä päivänä ole teknisen tietotaidon tai rahan puute. Niin helppoa ja edullista se on.

12. Pidä huolta oston jälkeisestä asiakasviestinnästä

Muista pitää huolta asiakkaasta myös sen jälkeen, kun hän on tilauksensa tehnyt. Mieti, miten ja missä vaiheissa viestit asiakkaalle tilauksen käsittelyyn ja toimitukseen liittyvissä tapahtumissa? Mitä paremmin pidät asiakkaan ajan tasalla tilauksen vaiheista, sitä enemmän hän luottaa verkkokauppaasi ja sitä todennäköisemmin hän myös palaa takaisin ja suosittelee kauppaasi kavereilleen.

Kiinnostuitko? Voit kokeilla Elisa verkkokauppaa ilmaiseksi.

opas-icon

Verkkokaupalla myynti kasvuun

Mitkä asiat ovat tärkeitä verkkokauppaa perustettaessa ja mikä on yrittäjälle sopiva tapa perustaa verkkokauppa? Lataa opas ja olet askeleen lähempänä menestyvää verkkokauppaa.

LATAA OPAS