11 vinkkiä uudelle yrittäjälle – näin pääset helposti alkuun

Ennen kuin tilaat käyntikortit, laita kuntoon asiat, jotka käyntikortissa kerrotaan. Lue 11 käytännön vinkkiä aloittavalle yrittäjälle.

Teksti: Matti Lintulahti
Kirjoittaja on itsekin pk-yrittäjä, joka perusti oman yrityksen kaksi vuotta sitten.

1. Valitse verkossa hyvin toimiva nimi yrityksellesi

Yrityksen digitaalisen näkyvyyden kannalta sen nimi kannattaa valita erityisesti verkkotunnuksen näkökulmasta. Valinnassa auttavat esimerkiksi nettihaut, Viestintäviraston verkkotunnuspalvelu vapaiden verkkotunnusten löytämiseksi ja vähän käytettyjen eurooppalaisten kielten sanakirjat.

Kun hyvä ja todennäköisesti hyväksyttävä yrityksen nimi sekä siihen sopiva vapaa verkkotunnus löytyvät, verkkotunnus kannattaa varata heti. Vasta sen jälkeen on aika toimittaa yrityksen perustamisasiakirjat Patentti- ja rekisterihallitukseen.

2. Luo ammattimainen sähköpostiosoite

Liian moni pienyrittäjä aloittaa toimintansa yleisen sähköpostiosoitteen kuten Yahoon tai Gmailin avulla. Pahimmillaan sähköpostiosoitteen etuosakin on muotoa hankantmi. Oman yrityksen nimeen perustuva sähköposti antaa paljon ammattimaisemman kuvan, millä on iso vaikutus mielikuviin.

3. Perusta heti kotisivut

Pienenkin yrityksen omat kotisivut omassa verkkotunnuksessa antavat vakuuttavan kuvan toiminnasta, ja ne kannattaa luoda heti aloitusvaiheessa. Nykyään kotisivujen tekeminen on helppoa ja onnistuu hetkessä valmiita kotisivujen malleja käyttämällä.

Hyvät ja palvelevat kotisivut mahdollistavat myös digitaalisen markkinoinnin ja asiakkaita auttavan sisällön ja vinkkien julkaisemisen. Ilman hyvää näkyvyyttä verkossa aloittava yritys voi menettää paljon potentiaalisia asiakkaita.

4. Ota yritykselle oma puhelinnumero

Kun käyntikortissa on kännykkänumeron sijaan yritysnumero, yrityksestä tulee heti ammattimaisempi ja kokoaan isompi mielikuva. Yritysnumeroon voi liittää myös erilaisia työntekoa helpottavia palveluita, kuten puheluiden ohjauksen.

Vasta kun nämä neljä ensimmäistä asiaa ovat kunnossa, kannattaa laittaa käyntikortit tilaukseen.

5. Hanki laitteet tarpeen mukaan

Tietokoneen valinnassa kannattaa kysyä asiantuntijan apua, sillä jokaisella yrittäjällä on omanlaisensa tarpeet. Laitteet kannattaa valita oman liiketoiminnan erityistarpeiden mukaan.

Tällä hetkellä eniten suosiota kasvattavat Microsoft Surfacen kaltaiset täysverisen tietokoneen ja tabletin yhdistävät laitteet, joista saa tarvittaessa näppäimistön pois. Kannattaakin miettiä, voisiko omaan käyttöön sopia tällainen tavallista kevyempi laite.

Monipuolinen älypuhelin, johon saa omaa liiketoimintaa ja työnteon arkea helpottavia sovelluksia, on jo itsestäänselvyys nykyajan yrittäjälle.

6. Älä tingi tietoturvasta ja varmuuskopioinnista

Tietoturvan ja varmuuskopioinnin merkitystä ei kannata aliarvioida. Uuden yrittäjän arvokkain omaisuus on oman pään sisässä, asiakastiedoissa, yhteystiedoissa, älypuhelimessa ja tietokoneessa.

Arvokkaat tiedot kannattaa suojata hyvillä tietoturvapalveluilla ja automaattisella varmuuskopioinnilla, jotta vaikka laitteet katoaisivat, varkaat eivät pääse tietoon käsiksi ja yrittäjä saa palautettua arvokkaat tietonsa varmuuskopioista.

7. Suosi pilvipalveluita

Kun yrityksen tiedostot ja tiedot ovat pilvessä, ne säilyvät paremmin ja ovat joka paikassa saatavilla, mikä helpottaa yrittäjän arkea. Tietojen jakaminen muiden työntekijöiden ja kumppaneiden kanssa on helpompaa. Hyvä tiedonkulku auttaa liiketoiminnan käynnistämisessä.

Minkä tahansa pilvipalvelun valitsee yrityksen tiedoille, kannattaa valita business-versio, jossa jo käyttöehdoissa tieto säilyy yrityksen omaisuutena.

Nykyisin pilvipalveluina saa lähes kaiken, mitä yritystoiminnan pyörittäminen tarvitsee verkkokaupasta ja kassajärjestelmästä lähtien.

8. Valitse nopea langaton verkko

Enää ei yrityksen kannata välttämättä hankkia langallista nettiliittymää. Usein mobiili 4G-liittymä toimii paremmin ja nopeammin kuin langallinen versio, ja on mukana joka paikassa. Kannettavat laitteet ja nopea 4G-verkko mahdollistavat fiksumman liiketoiminnan.

Esimerkiksi yhden metsäkoneyrittäjän arki helpottui paljon, kun hän pystyy nyt tabletin ja 4G:n avulla tekemään metsässä pakollisilla tauoilla välttämättömät toimistotyöt.

Aloittavan yrittäjän kannattaakin ennakkoluulottomasti miettiä, miten mobiilit työvälineet voivat helpottaa oman yritystoiminnan pyörittämistä.

9. Helpota arkea sovelluksilla

Älypuhelimiin löytyy lukuisia erilaisia yrittäjän arkea helpottavia työkaluja. Esimerkiksi sähköinen ajopäiväkirja helpottaa asiakaslaskutusta, kilometrikorvauksien laskutusta ja verotusta. EasyPark ja kilpailevat parkkimaksusovellukset helpottavat pysäköintiä asiakaskäynneillä. eTaskun avulla kulukuitit siirtyvät helposti kirjanpitäjälle ilman aikaa vievää kuittien kanssa säheltämistä.

Aloittavan yrittäjän kannattaakin käyttää hetki aikaa oman liiketoiminnan kannalta älykkäiden ja arkea helpottavien mobiilisovellusten käyttöönottoon. Vinkkejä hyviin sovelluksiin kannattaa kysyä asiantuntijoilta.

10. Valitse sähköinen ja reaaliaikainen tilinpito

Jokaisen aloittavan yrittäjän tärkein apu on osaava tilitoimisto. Digitaalisena aikana sähköinen ja reaaliaikainen tilinpito helpottaa oman yrityksen talouden seuraamista paperiseen perinteiseen tilitoimistoon verrattuna.

Sähköisen tilitoimiston kanssa voi asioida missä vain ja milloin vain, mikä helpottaa kiireisen yrittäjän arkea. Reaaliaikaisessa tilinpidossa näkee nopeasti, missä tilassa yrityksen talous ja kassa ovat. Aloittavan yrittäjän pahin virhe on olla huolehtimatta kassavirran riittävyydestä.

11. Pyydä apua, kysy neuvoa

Yrittäjän paras apu on kyky kysyä ja ottaa selvää. Apua saa niin omilta tutuilta kuin muilta yrittäjiltä. Yrittäjät haluavat auttaa toisiaan yllättävän paljon. Toinen kokenut yrittäjä on aloittavan yrittäjän paras kaveri. Kysy siis.

Myös yllättävät uudenlaiset apurit kannattaa hyödyntää. Esimerkiksi Elisa Yritysgurusta saa apua kaikkiin it-ongelmiin.

Hyvää ja innokasta yrittämistä. Toivottavasti nämä vinkit helpottavat aloittamista.

Vinkit antoi Jouni Petrow, joka kehittää Elisassa pk-yrittäjän elämää helpottavia palveluja. Petrow on itsekin työskennellyt startupissa.